Volledig scherm
De Promenadebrug in het Rivierpark van Lent met zicht op de Nijmeegse Sint Stevenstoren. © Flip Franssen

Nijmegenaren zijn trotser op eigen stad dan inwoners van Arnhem

NIJMEGEN - Nijmegenaren zijn trots op hun stad. Op het lijstje van ‘Gemeenten met sterkste reputatie onder eigen inwoners’ staat de keizerstad op de zesde plaats. Ruim boven Arnhem, dat op de negentiende plek staat.

Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van het Amsterdamse bureau Hendrik Beerda Brand Consultancy dat tweejaarlijks de reputatie van de 100 grootste gemeenten van Nederland meet. Dit keer werden bijna 16.000 mensen gepolst voor het onderzoek.

Bosschenaren zijn het meest trots op hun stad, gevolgd door Maastrichtenaren en Groningers. Uit het onderzoek blijkt dat voor het eerst Rotterdammers trotser zijn op hun stad dan Amsterdammers. De toeristenstroom in de hoofdstad eist zijn tol.

Slogankerkhof

Uit onderzoek van de gemeente Nijmegen in 2017 bleek dat 75 procent van de inwoners trots is op de stad. Zij waardeerden Nijmegen met een 7,7. Twee jaar eerder was 70 procent trots op de stad en zij gaven een 7,6 gemiddeld.

Of de citymarketing van Nijmegen invloed heeft op het beeld dat de inwoners hebben, is niet duidelijk. De gemeente is er in ieder geval druk mee de stad goed in het daglicht te zetten. Aan de borders van de Waal is een kerkhof gevuld met overleden stadsslogans.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Panoramafoto van de Grote Markt in Nijmegen. © Bert Beelen

Old City, young vibe

In juni 2019 werd de leus ‘Wij zijn Nijmegen!’ (de opvolger van ‘Altijd Nijmegen’) daar bijgezet. De slogan bevindt zich in gezelschap van onder meer: Altijd Nijmegen, Velocity, Green Capital, Summer Capital, City of Health, Oudste stad van Nederland.

Old city, young vibe, moet de keizerstad nu promoten. Nijmegen als oudste stad van Nederland én Nijmegen als kennisstad met de focus op health en high tech.

Marketingdeskundige Reinoud van Assendelft de Coningh uit Nijmegen, voormalig adjunct-directeur van de Efteling en nu adviseur voor onder meer attractieparken en musea, was niet enthousiast. Het woordje old, oud dus, zat hem dwars. ,,Oud heeft een wat negatieve lading. Maak er Historic city, dynamic vibe van.”

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.