Volledig scherm
De ontzanding bij de Beuningse Plas zorgt zestien jaar lang voor 78 zandtrucks per dag op weg naar het Maas-Waalkanaal. © Carlo ter Ellen

Onbegrip bij buurtgroepen, ondernemers en politici over zandtransporten bij kanaal

NIJMEGEN/BEUNINGEN - Er moet snel openheid komen over de noodzaak van 'milieuvervuilende' zandtransporten die over twee jaar dagelijks vanaf het ontzandingsgebied Beuningse Plas naar het kanaal aan de Westkanaaldijk in Nijmegen gaan rijden. Het gaat dan om zo'n 76 vrachtwagens die dagelijks heen en weer pendelen tussen de plas en het Maas-Waalkanaal. En dat 16 jaar lang.     

Nijmeegse bedrijvenplatforms, buurtgroepen in Nijmegen-West en de Nijmeegse raadsfracties van GroenLinks en de VVD pleiten hiervoor in een gezamenlijke open brief aan de bestuurders van Beuningen én Nijmegen. Ze vinden dat de gemeenten hen ten onrechte negeren. Ze zijn zeer bezorgd over de gevolgen van de vele en langdurige zandtransporten.

Geheim

,,Het kan echt niet meer dat je als gemeentebestuur alleen een besluit meedeelt zonder een toelichting te geven. Ambtenaren van Beuningen hebben ons alleen laten weten: het zand wordt per vrachtwagen afgevoerd. Niemand heeft ons gevraagd: hebben jullie een alternatief of  willen jullie meedenken om de hinder te beperken? Wij hebben ook geen idee welke afwegingen Beuningen gemaakt heeft. Onderzoeksrapporten blijven geheim," zegt Harrie Arends,  secretaris van de bedrijvenvereniging TPN West waar de meeste bedrijven langs het Maas-Waalkanaal bij zijn aangesloten.

Openbaar

Hij, maar ook de andere briefschrijvers snappen ook niet dat de gemeente Nijmegen niks toelicht en alleen maar naar Beuningen verwijst. ,,Nijmegen is partij, de zandtransporten gaan over Nijmeegse wegen. Dat moet onze wethouder Bert Velthuis zich aantrekken," zegt Pepijn Boekhorst, fractieleider van GroenLinks in Nijmegen. Frans Hoeben, leider van  GroenLinks in Beuningen zal de kwestie vanavond in zijn raad  aankaarten. ,,Alle rapporten over de zandwinning en transporten moeten op tafel komen, voor iedereen beschikbaar zijn."   

 Al meer dan vijf jaar staat het 'probleem' van de zandtransporten op de agenda. Door de economische crisis - er was weinig vraag naar zand - had dit onderwerp aanvankelijk geen prioriteit. Maar afgelopen jaar bleek plots dat de ontwikkelaar Boskalis toch tempo wil maken met de ontzanding die Beuningen veel geld gaat opleveren.

Transportband

Nijmegen had eerder, in 2014,  met Beuningen afgesproken dat het zand per transportband zou worden afgevoerd. Dus niet over de weg. Maar die afspraak kon, volgens wethouders van Beuningen en Nijmegen, uiteindelijk niet overeind blijven omdat het farmaceutisch bedrijf Synthon veel stofoverlast vreesde van die open transportband. Het bedrijf dreigde in 2017 zelfs met vertrek uit de stad.

Na overleg besloot Beuningen tot een nieuw onderzoek. Dat is uitgevoerd. Maar de resultaten zijn tot nu toe geheim gehouden. Boekhorst: ,,Wij willen de feiten. Is een transportband echt onmogelijk? Is een stofvrije transportband mogelijk? Zijn er alternatieve routes mogelijk? Hoe zit het met de kosten? Kiezen ze voor de goedkoopste aanpak? Wij weten het gewoon niet. Wij willen alle feiten open op tafel."    

Volledig scherm
De beoogde route voor het zandtransport. © A Vrossum
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.