Volledig scherm
Een van de gevaarlijkse verkeerspunten voor fietsers: de spoorwegovergang van de d’Almarasweg. © Gerard Verschooten

Op deze plekken in Nijmegen moeten fietsers extra goed uitkijken

NIJMEGEN - Nijmegen noemt zichzelf altijd graag een fietsstad. Toch valt er her en der in de stad nog wel wat te verbeteren aan de veiligheid. Er is nu een lijst met de tien meest nijpende fietsknelpunten. 

Quote

We hebben gekeken waar de meeste fietsers rijden en hoeveel ander verkeer er is

De gevaarlijkste verkeerssituaties voor fietsers bevinden zich aan de Broekstraat, Ackerbroekweg en Weijbroekweg in Lindenholt, bij de spoorwegovergang aan de d’Almarasweg en op de Graafseweg tussen Groenestraat en Hatertseveldweg. Op alle drie die knelpunten moet de gemeente hoognodig ingrijpen om het veiliger te maken. 

Dat is de conclusie van de Verkeerswerkgroep van GroenLinks in Nijmegen. De twaalf leden hebben het afgelopen jaar de hele stad door gefietst in groepjes, om tientallen gevaarlijke verkeerspunten te controleren. 

Dat heeft nu een Top 10 van fietsknelpunten opgeleverd met een Top 3 van meest gevaarlijke situaties. ,,In onze werkgroep zitten mensen van alle leeftijden uit alle delen van de stad”, vertelt Sander van der Goes. ,,We hebben gekeken waar de meeste fietsers rijden en hoeveel ander verkeer er is. Dat heeft tot deze Top 3 en Top 10 geleid.”

De werkgroep heeft de bevindingen deze week aangeboden aan wethouder Harriët Tiemens van verkeer (ook GroenLinks). Zij toonde zich blij met de inventarisatie, zei dat diverse knelpunten al bekeken worden, maar wees er ook meteen op  dat niet alles meteen aangepakt kan worden. Van der Goes: ,,Ik hoop dat het binnenkort op de agenda van de gemeenteraad belandt.”

1. Broekstraat, Ackerbroekweg, Weijbroekweg

Problemen: Door haakse bochten kunnen fietsers niet zien of er auto’s aankomen. Op diverse punten houdt het fietspad op en moeten fietsers de rijbaan op. Een bushalte maakt het nog eens extra overzichtelijk. Op deze route komen veel jonge kinderen van drie basisscholen (De Wingerd, de Montessori en De Lindenhoeve), plus de scholieren van het Mondialcollege. Het is ook de route naar een winkelcentrum.  

Oplossing: De hele doorgaande weg grondig reconstrueren, met oversteekplaatsen en verkeersremmende maatregelen zoals een 30 kilometer-zone.

2. D’Almarasweg

Problemen: Veel scholieren bevolken de smalle fietsstrook. Bij de (smallere) spoorwegovergang moeten zij noodgedwongen de rijbaan op.

Oplossing: Een bredere overgang, een eenrichtingsweg of de weg veranderen in een fietsstraat. 

3. Graafseweg, tussen Groenestraat en Hatertseveldweg

Problemen: Fietspad pal langs de drukke weg met veel vrachtwagens en in de avonduren veel hardrijders. Veel bewoners van studentenhuizen moeten er toch gebruik van maken. 

Oplossing: Vrijliggend fietspad of ventweg.

4. Kruising Begin Griftdijk, S111, Spoorstraat en fietsbrug Het Groentje

Veel fietsende scholieren en onoverzichtelijk.

5. Fietsroute Gaziantepplein-Graafseweg, parallel aan Neerbosscheweg.

Begint als vrijliggend fietspad maar wordt sluip-door-kruip-door route met gevaarlijke oversteek van O.C. Huismanstraat

6. Erasmusronde

Heel druk met fietsende studenten en bussen.

7. Graafseweg, tussen Dennestraat en Groenestraat

Heel drukke, brede weg maar geen fietspad en een smalle stoep.

8. Oversteek Sint Annastraat, bij spoorkuil

 Fietsfiles waardoor de doorgang van de Sint Annastraat geblokkeerd raakt.

9. Quackplein

Slechte doorstroming voor fietsers. Voor de route van Keizer Karelplein naar de Tunnelweg kunnen ze vijf keer rood tegenkomen.

10. 30-kilometerstraten zoals de Daalseweg

Onduidelijk dat fietsers voorrang hebben en dat de maximum snelheid 30 is.  

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.