Volledig scherm
De laatste stoomlocomotief denderde in 1965 over de rails in Groesbeek. © Gerrie Driessen/Heemkundekring Groesbeek

‘Overweeg buslijn op plek oude spoor tussen Nijmegen en Kleef’

NIJMEGEN - De kans dat de trein tussen Nijmegen en Kleef ooit nog gaat rijden is héél klein. Dat zegt het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van vragen van de VVD en PvdA. Een elektrische busverbinding op het tracé waar nu nog deels spoor ligt, is wellicht wel een mogelijkheid in de toekomst.

Het is in ieder geval een optie die de moeite van het onderzoeken waard is, aldus het college. 

Een reactivering van het in 1991 opgeheven grenslijntje lijkt verder weg dan ooit, constateert het Nijmeegse stadsbestuur: ‘Partijen aan beide zijden van de grens hebben de afgelopen vijftien jaar geen voortgang geboekt op een aantal dilemma’s, zoals de techniek (trein of tram) en de financiering. Nijmegen is in deze dilemma’s niet de bepalende partij. De recente expliciete standpunten van de provincie Gelderland en gemeente Berg en Dal maken het alleen nog maar lastiger.’

De provincie liet onlangs weten geen geld te willen investeren in de voormalige treinverbinding tussen Nijmegen en Kleef. De gemeente Berg en Dal - waartoe Groesbeek behoort, het dorp waar de spoorlijn dwars doorheen gaat - gaf in oktober vorig jaar aan ook weinig te voelen voor een doorstart.

VVD-raadslid Maarten Bakker is allesbehalve tevreden met de reactie van het college: ,,De raad van Nijmegen wil unaniem dat wethouder Harriët Tiemens haar uiterste best doet om de spoorlijn nieuw leven in te blazen. Maar Tiemens spant zich helemaal niet in. Ze wijst in haar antwoorden naar iedereen, maar kijkt niet naar zichzelf. Ze doet niet wat de raad wil, maar waar ze zelf zin in heeft.” 

'Wél draagvlak’ 

Volledig scherm
Maurice Niesten bij het spoor tussen Nijmegen en Groesbeek. © Gerard Verschooten

Ook Maurice Niesten laat in een reactie weten ‘erg teleurgesteld te zijn’. Hij is voorzitter van VIEV, een stichting die zich hard maakt voor een reactivering van de trein naar Kleef. ,,Er is veel draagvlak. Grote instanties als de Radboud Universiteit, Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Radboudumc zijn uitgesproken voorstander van een doorstart. En in Duitsland is inmiddels voldoende geld beschikbaar om in ieder geval het Duitse deel van het tracé op te knappen. Dat Nijmegen zich zo passief opstelt, is onbegrijpelijk. Zeker voor een stad die zich afgelopen jaar te pas en te onpas Green Capital noemde.” 

Een elektrische busverbinding als alternatief voor de trein ziet Niesten niet zitten. ,,Dan moet je het tracé gaan asfalteren en verbreden, waardoor het nét gerealiseerde fietspad alweer moet verdwijnen. Dat lijkt me geen haalbare kaart.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.