Volledig scherm
Shoarma © ANP

Patatzaken en pizzeria's Nijmegen in opstand tegen thuisbezorgd.nl

NIJMEGEN - 32 snackbarhouders en eigenaren van pizzeria's en shoarmatenten in de regio Nijmegen komen in actie tegen thuisbezorgd.nl. Platformeigenaar Jitse Groen moet wat hen betreft de verplichte afdracht van 12 procent terugbrengen tot onder de 10 procent. 

De horecaondernemers uit Nijmegen, maar ook uit Molenhoek, Malden, Mook en Lent hebben zich verenigd onder de naam Horecon. Ze komen in verzet omdat Groen de commissie per 1 januari juist wil verhogen naar 13 procent. Ze treden met hun protest in de voetsporen van Enschedese horecaondernemers. Volgens de maaltijdproducenten wordt door thuisbezorgd.nl de winstmarge zó klein, dat hun voortbestaan in gevaar is.

Landelijke website

Thuisbezorgd.nl is een landelijke website waarbij bezoekers sinds 2000 maaltijden kunnen bestellen en direct betalen. De site leidt, door het invullen van een postcode, direct naar horecagelegenheden in de buurt. 

,,Jarenlang hebben we baat gehad bij deze website. Dat was in de tijd dat we nog geen eigen websites hadden’’, zegt Kudret Akbal, voorzitter van Horecon. Dat is een belangenorganisatie met vooral Turkse ondernemers in de regio Nijmegen. 

Akbal wijst erop dat thuisbezorgd.nl enkele jaren geleden nog maar 6 procent commissie vroeg. ,,Nu zijn we met administratiekosten en btw al bijna 15 procent kwijt per bezorgde maaltijd.’’

Weggaan geen optie

Zomaar weggaan bij thuisbezorgd.nl is volgens Akbal geen optie. ,,Er zijn zaken waar al 70 procent van de omzet via thuisbezorgd.nl verloopt.’’

Akbal denkt toch een mogelijkheid gevonden te hebben om een vuist te maken. ,,Alle ondernemers moeten een eigen website nemen waar klanten ook een bestelling kunnen plaatsen. Hoe meer bezoekers niet meer bestellen via thuisbezorgd.nl maar rechtstreeks bij ons, hoe ongunstiger dat voor thuisbezorgd.nl is.’’

Tegenbod

Uiteindelijk ziet thuisbezorgd.nl volgens Akbal dan ook wel in dat het beter is de commissie wat te verlagen. ,,Wij kunnen als tegenbod onze websites opheffen. Omdat we een centrale toegangspoort hebben die makkelijk te vinden is, zal dit voor iedereen beter zijn.’’

Jitse Groen, directeur van thuisbezorgd.nl, is niet onder de indruk. Hij verwierf dankzij zijn site al een volgens Quote geschat vermogen van 480 miljoen euro.  Volgens Groen staan buitenlandse concurrenten klaar om met veel hogere commissies de Nederlandse maaltijdbezorgmarkt te bestormen. ,,Niemand hoeft zich bij ons aan te sluiten. We zijn de goedkoopste van Europa. Wie zich wel aansluit, ziet de omzet enorm stijgen.’’

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.