Volledig scherm
File op de Waalbrug in Nijmegen. De e-bike moet gestimuleerd worden, zegt professor Mobiliteit van de Radboud Universiteit Henk Meurs, zodat mensen die binnen een straal van 10 kilometer van hun werk wonen, niet meer met de auto gaan maar met de fiets. © Erik van 't Hullenaar

Plots is rekeningrijden weer bespreekbaar: ‘het kan simpelweg niet anders’

NIJMEGEN - Ineens staat rekeningrijden weer op de agenda. Hoewel nog altijd omstreden in de politiek, roeren werkgevers en de autobranche zich. Want: het is voor hun portemonnee én voor het milieu goed als de heffing er komt, zegt Henk Meurs. Vier vragen aan de professor Mobiliteit van de Radboud Universiteit.

VNO-NCW in Brabant pleitte vorige week voor een spitsheffing op snelwegen in die provincie. De werkgeversvereniging in Gelderland gaf aan dat naar alle opties, ook een snelwegtax, gekeken moet worden om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Tol krijgen we al, op de A15 straks. ,,Maar dat is bedoeld om de weg te betalen”, zegt professor Mobiliteit Henk Meurs van de Radboud Universiteit. ,,Voor andere wegen is tol niet reëel, rekeningrijden wel.”

Oké, rekeningrijden. Waarom is dat ineens weer een hot topic?

,,We hebben natuurlijk al veel files, en die groeien heel erg hard. De voorspellingen zijn dat het nog drukker wordt. Met nieuwe infrastructuur kunnen we ons daar niet uit krijgen. Wij als wetenschappers roepen al jarenlang dat rekeningrijden een zeer kosteneffectieve oplossing is, om een forse reductie van het aantal files te krijgen.”

Is rekeningrijden hét antwoord op het fileprobleem?

,,In combinatie met andere maatregelen, zoals een verbetering van het openbaar vervoer. Dat moet aantrekkelijker worden voor automobilisten. Zij zijn niet gebaat bij gratis ov, maar bij een beter ov. Met name naar de grote steden toe, zoals Arnhem en Nijmegen. Verder moet de e-bike gestimuleerd worden, zodat mensen die binnen een straal van 10 kilometer van hun werk wonen, niet meer met de auto gaan maar met de fiets. Ook werkgevers moeten geprikkeld worden om met gespreide werktijden te gaan werken.”

Hoe dan?

,,Rekeningrijden maakt reizen in de spits duurder. Maar er zijn werknemers genoeg die zeggen: ‘ik kan helemaal niet buiten de spits rijden, want mijn baas vindt dat ik er om 09:00 uur moet zijn’. Een deel van rekeningrijden wordt betaald via de reiskosten van werknemers. Dus als werkgevers het niet doen, worden hun kosten hoger. Daarom wordt het voor hen aantrekkelijker om flexibeler te gaan werken.”

Is dat waarom de werkgeversorganisaties nu aanhaken?

,,Ze zien simpelweg dat het niet anders kan. Maar zij hebben er ook voordeel bij. Als mensen echt na gaan denken of ze wel in de spits moeten rijden, geeft dat meer ruimte voor zakelijk verkeer en goederenvervoer. Werkgevers hebben eigenlijk, meer nog dan gewone burgers, belang bij doorrijden in de spits. Hetzelfde geldt voor de autobranche. Door rekeningrijden gaan de aanschafkosten van een auto omlaag, dus dat kan gunstig zijn voor de verkoop. Bovendien gaan we dan sneller schonere auto’s aanschaffen, wat ook weer heel effectief is voor het milieu.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Als profvoetballer was hij onoverwinnelijk, nu strijdt Hent tegen dementie
    PREMIUM

    Als profvoet­bal­ler was hij onoverwin­ne­lijk, nu strijdt Hent tegen dementie

    NIJMEGEN - Mooi beeld. Vader Hent en zoon Freek Kornelis liggen in tegenovergestelde richting languit op het voetbalveld. Ze kijken in het niets omhoog, hun hoofden naast elkaar. Freek die de emotionele woorden spreekt: ,,Als profvoetballer was mijn vader onoverwinnelijk. Hij stopte elke aanvaller en won vele wedstrijden. Tot hij zijn grootste tegenstander tegenkwam: dementie. Deze strijd is helaas nog niet te winnen.”

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.