Volledig scherm
Als het aan Matrixx Events ligt zijn plastic festivalmuntjes binnenkort verleden tijd. © Brabantse Delta

Primeur op Oktoberfest: Festicoin in strijd tegen 'suffe plastic muntjes'

NIJMEGEN - Elke feestganger kent de nadelen van plastic betaalmuntjes. Je moet er vaak lang voor in de rij staan en na afloop zit je met de teveel gekochte exemplaren in je maag. De oplossing? De Festicoin betaalapp. 

Althans, in de ogen van uitvinder David Brons. De door hem ontwikkelde Festicoin is digitaal en moet de gebruiker veel ergernis en onnodige kosten besparen. 

Quote

Ik erger mij al 15 jaar aan die suffe plastic muntjes op onze festivals

David Brons, Matrix Events

Komende zaterdag 6 oktober kunnen alle bezoekers van het Oktoberfest op de Goffertwei er kennis mee maken. ,,Een wereldprimeur’’, zo juicht de eigenaar van Matrixx Events. Hoewel. Op zeer kleine schaal, louter in de viptent, experimenteerde David Brons mei dit jaar tijdens Emporium al met het nieuwe digitale betalingssysteem voor drank en etenswaar. Geselecteerde bezoekers kregen een QR-code op hun mobieltje met daarop virtueel een aantal muntjes, genaamd 'festicoin'. 

Brons dacht toen nog enkele jaren nodig te hebben voor de uitrol op volgende feesten. Maar enkele maanden bleken genoeg. Want ook experimenten op Dreamfields en de Nijmeegse Vierdaage vielen positief uit. Komende zaterdag is de app voor het eerst verkrijgbaar in de Apple Appstore en Android Google Play Store. 

QR-code

Alle 7000 bezoekers van het Oktoberfest kunnen er hun pullen bier en braadworst mee bestellen. Die bestelling wordt met een QR-code bij de bar gescand en verwerkt op een tablet. Schreeuwen om aandacht bij het gestreste barpersoneel is niet meer nodig. Overgebleven virtuele munten kunnen weer omgeruild worden of later uitgegeven op volgende festivals. 

Brons,,Ik erger mij al 15 jaar aan die suffe plastic muntjes op onze festivals als Emporium en Dreamfields. Het verbaasde me dat er in deze tijd nog altijd geen goede digitale oplossing bestaat. Toen ik in aanraking kwam met blockchain technologie zijn we het als Matrix Events maar zelf gaan ontwikkelen.’’ 

Brons had daarbij het voordeel van zijn ervaring bij Davilex Software, zijn vorige bedrijf. De Nijmeegse ondernemer zegt zijn app zo snel mogelijk verder uit te bouwen en wereldwijd uit te gaan rollen. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.