Volledig scherm
Het Metterswane-gebouw. © Paul Rapp

Regels zijn er om overtreden te worden

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

Bij een complex vakgebied als fotografie heb je veel leermeesters. De ene weet alles van beeldbewerking, de ander van emotie in beeld en de volgende kent alle knopjes van de camera én de toepassing daarvan. De meeste regels gaan over compositie en verhoudingen. De fotograaf heeft hier op een lekker ondeugende manier bewezen dat regeltjes in de fotografie er óók zijn om te worden overtreden.

Van iets lelijks iets moois maken

Gebouw Metterswane in Nijmegen kan niet bogen op veel enthousiasme voor haar schoonheid, zo is de gedachte. Dus gaat het gesloopt worden en komt er straks iets nieuws dat groter en vooral mooier zal zijn.

Je hebt als fotograaf altijd de opdracht om je foto kijkenswaardig te maken. Want dat is het idee van communiceren, dat iemand je boodschap wil aannemen. Dus is het probleem net als met fotografie van ongeluk en geweld dat je van iets lelijks toch iets moois moet maken om te vertellen dat het zo lelijk is. Maar hoe dan?

Waterpas

Een van de eerste dingen die je leert als aankomend beroeps is dat een architectuurfotograaf een waterpas bij zich heeft. Alles moet rechtstaan. Met een zogeheten technische camera kan je ook de rechtopstaande lijnen netjes verticaal krijgen. Als je dat doet, ziet de architect op de foto precies wat hij op de tekentafel bedacht en zo is de foto geslaagd. 

In deze foto van Metterswane staat de horizon hartstikke scheef. Je kunt de krant gerust een stukje schuinhouden en dan zie je hoe recht het had kunnen zijn. De hardloper heeft het makkelijk, zo bergafwaarts. En dat gebouw dan, dat is van een rechthoekige doos een ongelijk parallellogram geworden. Eigenlijk is het nog niet zo lelijk op deze manier. Zijn de ramen echt zo gebronsd of is dat de reflectie van het late avondlicht? Alles bijeengenomen is deze foto niet handig in de discussie over de sloop, al is díe race al gelopen. Het gaat namelijk plat.

Nu we toch over race en lopen spreken wijs ik ook nog even op de loper. Wat doet die persoon daar in beeld? De regel dat een persoon op de voorgrond altijd het hoofdonderwerp van de foto is is hier ook succesvol overtreden. Mede dankzij het scherpteverschil wint het gebouw in dit beeld op alle fronten. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.