Volledig scherm
De zes varianten die verkeersdeskundigen hebben onderzocht. © M Kuster

SP-er met rolmaat de Graafseweg op: ‘Breed genoeg voor vier rijbanen’

NIJMEGEN - De Graafseweg kan grotendeels vierbaans blijven, al worden de rijstroken dan wel iets smaller. Dat is de overtuiging van SP-fractievoorzitter Hans van Hooft. Er blijft volgens hem dan ook nog ruimte voor een brede fietsstraat aan één zijde van de weg, waar aanwonenden kunnen parkeren. 

Hij ziet een versmalling naar tweebaans nog steeds niet zitten, zoals wethouder Harriët Tiemens en SP’s coalitiegenoten GroenLinks en D66 willen. 

Verkeersdeskundigen van de gemeente Nijmegen onderzochten zes mogelijke varianten, SP wil dus een zevende variant met vier rijstroken en een ventweg. ,,Die ruimte is er, ik heb het zelf opgemeten”, stelt Van Hooft. 

Rolmaat

,,Met gevaar voor eigen leven heb ik een rolmaat over de breedte van de weg gelegd en de Graafseweg blijkt niet overal even breed. Vooral op het traject tussen de Looimolenweg en de kruising met Wolfskuilseweg en Groenestraat is de weg heel breed. Op zo’n 60 meter vanaf die kruising kan de ventweg al beginnen. Daar loopt ook het fietspad en er is ruimte voor parkeerplaatsen.” 

,,Na elke drie parkeervakken kun je een boom of ander groen realiseren. De rijstroken moeten wel smaller, om de snelheid er uit te halen. Misschien moet de Graafseweg vanaf het spoorviaduct ook wat langer eenbaans blijven, maar dat mogen de verkeersdeskundigen uitzoeken.”

Bang voor opstoppingen

Mede op verzoek van Hans van Hooft onderzochten die deskundigen al zes varianten voor de aanpak van de Graafseweg. Net als een meerderheid van de gemeenteraad is hij bang dat de voorgestelde versmalling van vier naar twee rijstroken leidt tot opstoppingen en drukte op de omliggende wegen. 

Die vrees is onterecht, zo bleek woensdagavond uit de onderzoeksresultaten: de vertraging is hoogstens 15 seconden. Maar Van Hooft is nog steeds niet overtuigd en denkt dat een meerderheid van de raad zijn variant ook wil laten uitzoeken. Ook op de website van De Gelderlander is er veel ongeloof over die 15 seconden.

Fiets en bus

Wethouder Tiemens houdt vast aan een Graafseweg met twee rijbanen: één de stad in en één de stad uit. Dan blijft er nog ruimte voor een fietsstraat en eventueel een busbaan stadinwaarts, om vertragingen in de lijndiensten te voorkomen. ,,Zoals de mensen er nu wonen, is onaanvaardbaar”, vindt Tiemens. ,,Bovendien willen we het gedrag veranderen: dat mensen eerder de fiets of het openbaar vervoer pakken. De verkeersdrukte moet je regionaal bekijken: de A50 staat hoog op de agenda. Vooral bij ongevallen daar ontstaan files in de stad.”

Quote

Ik denk niet dat een amateur er meer verstand van heeft dan onze ambtenaren

Volkert Vintges, Raadslid GroenLinks

GroenLinks-raadslid Volkert Vintges ziet ook het liefst een versmalling naar twee rijbanen. ,,De discussie wordt gedomineerd door 15 seconden vertraging, maar het moet over de kwaliteit van de leefomgeving gaan.” En het idee van Van Hooft? ,,Daar geloof ik niet in”, aldus Vintges. ,,Ik denk niet dat een amateur er meer verstand van heeft dan onze ambtenaren.”

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.