Volledig scherm
Bij Heyendaal is de ruimte van het oude spoor naar Duitsland (rechts) nodig voor de vernieuwing van het station. Volgens wethouder Tiemens hindert dit echter niet het herstel van de spoorverbinding met Kleef. © DG

Spoorlijn naar Kleef toch weer op de agenda

NIJMEGEN - Binnenkort praten de provincie en het Duitse Verkehrsverband Rhein Ruhr over het herstel van de spoorlijn Nijmegen-Kleef. Het Verkehrsverband zal, net zoals de provincie, met geld over de brug moeten komen om het project mogelijk te maken.

De gemeenteraad van Nijmegen heeft onlangs nog op initiatief van GroenLinks-wethouder Harriët Tiemens (Verkeer) opgeroepen zich (nog) actiever in te zetten voor een reactivering van deze lijn die in 1991, ruim 126 jaar na de aanleg, werd opgeheven. Het traject inclusief het spoor is daarna grotendeels intact gebleven. 

Ruimte nodig

In Nijmegen gaat dat laatste binnenkort overigens veranderen. Voor de vernieuwing en uitbreiding van het veel gebruikte NS-station Heyendaal is de ruimte nodig waarop het oude derde spoor van de Duitse lijn ligt.  Volgens Tiemens is gekeken of het verdwijnen van die oude spoorlijn een herstel van de spoorlijn naar Kleef in de toekomst onmogelijk maakt. Volgens haar is dat niet het geval. Uit onderzoek is gebleken dat de trein naar Duitsland gebruik kan maken van het spoor en de perrons van de Maaslijn. 

Extra wissels

In dat laatste geval zijn wel aanpassingen nodig aan die rails van de Maaslijn. Zo zijn extra wissels nodig. Tiemens heeft de Nijmeegse gemeenteraad al gewaarschuwd dat hier mee stevig kosten gemoeid zijn. Ze hoopt dat dit de eventuele reactivering niet zal hinderen. Tegelijk benadrukt ze dat het spoor niet de enige mogelijkheid is om de verbindingen met Duitsland te verbeteren. ,,Ook een goede busverbinding kan een goede oplossing zijn."    

Eigen wensen

Ook de andere gemeenten langs het traject hebben aan een herstel van de spoor hun eigen wensen een voorwaarden verbonden.  Zo is Kranenburg voor reactivering ‘vermits het ons geen cent kost’ en wil Groesbeek een verdiept tracé door het centrum.

Type voertuig

Onduidelijk is ook nog welk type voertuig over de lijn moet gaan rijden. Als het een tram wordt, dan moet de Kreis Kleve in de buidel tasten. Is het een trein dan ligt het op het bordje van het Verkehrsverband.

Aanloopverliezen

De kosten daarvan zouden inmiddels – de (milieu)eisen zijn aangescherpt – boven de 50 miljoen uitstijgen. Gedeputeerde Michiel Scheffer van Gelderland gaat voorts uit van aanloopverliezen van 1,5 miljoen gedurende de eerste tien jaar. Hij hoopt echter op bijdragen vanuit Brussel. 

D66-statenlid Rita Braam: ,,Als wij hier een kant-en-klaar plan hebben liggen en er komen gelden vrij omdat elders in Europa een project (Interreg, red.) niet doorgaat, dan maak je natuurlijk meer kans.”     

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.