Volledig scherm
Foto ter illustratie. © REUTERS

Stakingsdreiging bij DHL Supply Chain: 'Werknemers in Nijmegen erg pissig’

NIJMEGEN/ZEVENAAR/NIEUWEGEIN - Werknemers van DHL Supply Chain  dreigen met stakingen omdat ze vrezen dat hun loon volledig zal worden uitgekleed met de nieuwe CAO die het bedrijf heeft opgesteld.

Dat meldt FNV-bestuurder Transport & Logistiek. Arie van Dijk. ,,De mensen zijn helemaal verbijsterd. We gaan bijna terug naar een dagloonstelsel. Ik heb alles in het werk moeten stellen om wilde stakingen te voorkomen.” In Gelderland heeft DHL centrale vestigingen in Zevenaar en Nijmegen.

Van Dijk  praat over woedende reacties bij mensen in de vestigingen van Nijmegen en  Nieuwegein. ,,In Nijmegen heb ik gesproken met 20 mensen die erg pissig zijn.”

Vergoeding overwerk geschrapt

Aanleiding voor de onrust is een nieuwe CAO voor DHL Logistics Nederland. Daarin wordt de vergoeding van overwerk geschrapt en ingeruild voor een nieuw systeem van piektijden en daluren. Daarmee verdwijnen de toeslagen op overuren, voor werken door de week, in het weekend en op feestdagen. 

Ook wil het bedrijf de jaarlijks bijtelling van het loon op basis van prijsstijgingen (indexering) temperen. ,,Op dit moment zijn onze personeelskosten zo hoog dat we niet meer competitief zijn in de markt’’, zo geeft de onderhandelingsdelegatie van DHL voor Nederland en de Benelux aan in een brief aan de FNV. 

Vechtmarkt in de logistiek

De delegatieleden Anton Bil, Marjan Bazelmans en Rob Kersten benadrukken dat de hoge loonkosten al hebben geleid tot ‘het mislopen van een grote klant’ in de huidige vechtmarkt in de logistiek. ‘Wij merken dat het voor onze bedrijven steeds lastiger wordt te concurreren met bedrijven die niet gebonden zijn aan een kostenstructuur van een cao en arbeidsvoorwaardelijk een grotere vrijheid hebben dan wel nemen."

Huilende werknemers

FNV-bestuurder Van Dijk zegt dat hij mensen volledig door het lint heeft zien gaan over het voorgestelde nieuwe beloningssysteem. ,,Ik heb mensen er met de grootste moeite van kunnen weerhouden om het werk nu al neer te leggen. Het bedrijf wil over werknemers kunnen beschikken wanneer het maar nodig is, de ene week zestig uur, de andere misschien twintig, alles zonder overwerk- en ploegentoeslagen.

De voorgestelde loonsverhoging is 0,0 procent in plaats van 5 waar we op rekenden. Het pakket dat DHL op tafel legt betekent voor de mensen een achteruitgang in loon van 25 tot 30 procent. Ik heb mensen huilend aan de telefoon gehad. Je raakt dan in gesprek over hoe ontzettend duur alles is geworden, met een hele reeks van kostenstijgingen dit jaar."

‘Vakbondspamfletten verscheurd’

De FNV heeft het cao-overleg opgeschort om verder met de leden te overleggen. Volgens Van Dijk verbiedt het bedrijf nu de vakbond om met mensen te spreken op de vestigingen, 'Vakbondspamfletten zijn door managers verscheurd voor de ogen van hun werknemers.’

Woordvoerder Ewout Blaauw van DHL benadrukt dat DHL 'vanzelfsprekend’ de vakbonden niets in de weg legt om te spreken met hun leden.  ,,Zoals dat gebruikelijk is en conform de afspraken daarover, vinden gesprekken tussen vakorganisaties en hun leden buiten werktijd en buiten de gebouwen van DHL plaats. Van bijzondere woede onder het personeel is geen sprake.”

DHL wil snel opnieuw om tafel

Volgens Blaauw hebben de bonden een ‘extreem hoge eis van 10 procent over 21 maanden’ aan loonsverhoging op tafel gelegd. ,,Voordat de bonden het overleg eenzijdig afbraken hebben wij slechts kunnen reageren met de opmerking dat een bovenmatige stijging van het loon, die ver uitgaat boven de markt, gevolgen zal hebben voor bijvoorbeeld toeslagen. Van verlenging van de arbeidstijd is geen sprake. Het gesprek over eventuele flexibilisering van de CAO is nog niet eens gevoerd. DHL is een goede werkgever en onze medewerkers mogen erop rekenen dat wij de vakorganisaties serieus tegemoet treden. Wij houden in onze standpunten ook duidelijk rekening houden met hun belangen. Wij roepen de bonden dan ook op om de gesprekken, die in feite nauwelijks begonnen waren, zo snel mogelijk weer op te pakken.”

Er werken 3.200 werknemers en 2.550 uitzendkrachten onder de cao DHL Logistics Nederland. 2.500 vaste medewerkers en 2.500 uitzendkrachten werken bij DHL Supply Chain, 290 vaste medewerkers en 40 uitzendkrachten bij DHL Freight en nog eens 355 vaste medewerkers bij DHL Global Forwarding.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.