Volledig scherm
Ingewikkelde passage in aanvraag voor vergoeding Meedoen-regeling 2018. CDA-raadslid Marjolijn Mijling: ,,Het taalgebruik is officieel en juridisch, woorden en zinnen zijn te lang. Voor mensen die lager geletterd zijn, is het niet te doen." © dg

Taalcoaches gaan ambtenaren helpen met helder taalgebruik

NIJMEGEN - Hoog op de schaal van ergernis: formulieren invullen. Het wordt nog moeilijker als je al problemen met lezen hebt. De gemeente Nijmegen neemt maatregelen.

Gemeentelijke formulieren voor bijzondere bijstand en armoedebestrijding in Nijmegen worden herschreven, zodat ze makkelijker zijn om in te vullen. Nu zijn ze te moeilijk voor burgers die moeite hebben met taal. 

Heldere taal

Om formulieren en brieven toegankelijker te maken, krijgen ambtenaren hulp van 'taalcoaches' voor helder taalgebruik. Ook komt er een panel van Nijmeegse inwoners die teksten gaat nalezen op begrijpelijkheid. Gemeentelijke brieven worden daarnaast beoordeeld door mensen die laaggeletterd zijn geweest, de zogenoemde 'taalambassadeurs' van opleidingsinstituut ROC.

Uiteindelijk doel is dat minimaal 80 procent van alle mensen de herschreven brieven en formulieren makkelijk kunnen lezen. Aan het einde van deze maand komen de eerste herschreven formulieren beschikbaar op de website van de gemeente. Het plan is ook zo'n honderd brieven aan te passen. 

Laaggeletterden

Laaggeletterden moeten nu te vaak hulp van anderen inroepen om bijvoorbeeld extra inkomen aan te kunnen vragen. Door de formulieren, digitaal en op papier, te herschrijven in voor zoveel mogelijk mensen begrijpelijke taal, wil de gemeente de drempel verlagen voor het indienen van zo'n aanvraag. 

Nu maakt 8 procent van de mensen met de laagste inkomens geen gebruik van regelingen waar ze recht op hebben. Te moeilijke formulieren verklaren waarschijnlijk waarom een deel het laat afweten.  

CDA-raadslid Marjolijn Mijling heeft de aanzet gegeven voor de gemeentelijke operatie 'Heldere Taal' met een motie in de Nijmeegse gemeenteraad. ,,Ik heb zelf een keer een aanvraag ingediend voor een mantelzorgcompliment en merkte dat dit opvallend lastig was. Het taalgebruik is officieel en juridisch, woorden en zinnen zijn te lang. Voor mensen die lager geletterd zijn, is het niet te doen’’, licht Mijling toe. 

Te ingewikkeld

Volgens haar zijn veel meer formulieren te ingewikkeld. ,,Bijvoorbeeld om een tegemoetkoming te krijgen voor zwemlessen, bibliotheek of een of andere cursus. Vrijwilligers van de formulierenbrigade bevestigden dat. Die helpen al jaren mensen die zelf de formulieren niet kunnen invullen.’’

Het Nijmeegs college van B en W heeft de motie, raadsbreed gesteund, serieus opgepakt en allereerst het Bondgenootschap Laaggeletterdheid ingeschakeld. Die adviseerde over een toegankelijkere opbouw van het formulier, zodat veel vragen al op voorhand kunnen worden overgeslagen. Onderzocht wordt nog of vragen helemaal weggelaten kunnen worden. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.