Volledig scherm
PREMIUM
Peter Verhoef en Lies Verriet. © Paul Rapp

Verdwenen zorggeld, chaos en ondergekwalificeerd personeel; ‘Het was een jarenlange nachtmerrie bij Zahet’

Hoe kon het zó misgaan bij de Nijmeegse multiculturele zorginstelling Zahet, vragen ex-toezichthouders en een ex-medewerker zich af. Ze schetsen een beeld van verdwenen zorggeld, chaos en ondergekwalificeerd personeel.

Stichting Zahet, een Nijmeegse zorginstelling voor met name Turkse cliënten, is ten onder gegaan aan wanbeleid, een nepotistische bedrijfscultuur en zorggeld dat om onopgehelderde redenen verdween. Dat zeggen twee oud-medewerkers en twee oud-toezichthouders onafhankelijk van elkaar.

In oktober ging stichting Zahet failliet. Op dat moment werd nog zorg verleend aan vijftien Turkse cliënten, dementerend en/of met somatische klachten. Ze verbleven in een gasthuis van de stichting aan de Schependomlaan in Nijmegen. Zahet had een schuld van 1,2 miljoen euro en kon lonen en pensioenen niet meer betalen.

Quote

‘De bewijzen liggen opgesta­peld, maar niemand komt in actie’

,,Een nachtmerrie die jaren geleden begon en alsmaar is doorgegaan”, omschrijft verzorgende Senay* de werksituatie van 2015 tot aan het faillissement. Voormalig zorgmanager Frans van Haren: ,,De bestuurder regeerde als een waar clanhoofd. Van zorg wist hij niets, maar hij duldde geen tegenspraak. Omdat hij nooit luisterde naar adviezen, is het bedrijf uiteindelijk failliet gegaan.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.