vanRossumDesign
Volledig scherm
© vanRossumDesign

Via een nieuwe Stikke Spiegelstraat afdalen naar het water van de Spiegelwaal; Stadseiland kan veel mooier

OpinieHet nieuwe stadseiland waar we allemaal zoveel van zijn gaan houden, heeft meer te bieden dan de leegte die er nu is. Dat betoogt Martin-Paul Neys, voorzitter Architectuurcentrum Nijmegen in deze opiniebijdrage.

5 reacties

  • Dev Smaling

    9 maanden geleden
    Paar invloedrijke lobbyisten, paar duizend oud lentenaren die sowieso tegen alle bouw zijn en een angstig stadsbestuur. Acht de kans dus redelijk groot dat Nijmegen deze prachtige kans laat lopen
  • Leon Graaf

    9 maanden geleden
    Uit de reacties blijkt wel hoe slecht geïnformeerd sommige mensen zijn. Het deel van het eiland dat onderwater stond wordt helemaal niet bebouwd. Alleen in het al bebouwde deel van Veur-Lent staan woningen gepland. 95 procent van het eiland blijft dus gewoon groen. Er wordt heisa gemaakt om niks.
  • jan peters

    9 maanden geleden
    allereerst woon ik toch in de groenste stad van Nederland zegt men? Mij wordt gevraagd om mijn tuin tegelvrij te maken ivm de klimaatverandering terwijl de bestuurders en architecten van Nijmegen elke vierkante meter die maar vrij is vol te bouwen met beton. Wat men hier denkt te zien als een kaal stuk grond, is voor de natuur en mens van grote waarde.Moet je maar eens kijken hoeveel mensen hier sporten, wandelen, fietsen en wat nog meer zei.
  • Evil Admin

    9 maanden geleden
    De architect zit wel te doen alsof leegte zo negatief is, maar in een volgebouwd land waar je vanaf een hoog gebouw of zelfs een brug de naburige stad al kan zien liggen is leegte eigenlijk meer kostbaar dan goud. Lekker leeg laten, niks mee doen en laat de natuur haar werk doen. Er zal vanzelf iets gaan ontstaan wat interessant wordt. En bovendien, met het hoge water stond bijna heel het lege deel van het eiland onder water. En daar willen we gaan bouwen?
  • Jan Jansen

    9 maanden geleden
    De rivier is de beste architect, dus die moet je ook aan het woord laten. Dus niet té antropocentrisch denken. Zorg ervoor dat de stranden en de aanliggende rivierduintjes beheerd blijven door de rivier zelf. Laat de geomorfologische processen daar toe en zie hoe mooi het kan zijn. Helaas heeft RWS de duintjes weer geëgaliseerd zodat het saai is geworden. Bouwen? Van mij mag het wel tussen Lentloper en Waalbrug, maar laat de rest vrij. Dus geen park van maken!
  1. ‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zijn de achterlich­ten van een auto rood in plaats van groen?’

    ‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.