Volledig scherm
De Nijmeegse binnenstad maakt zich klaar voor de Vierdaagse en Vierdaagsefeesten. © Paul Rapp

Vierdaagse en feesten zitten aan hun maximum: ‘Niet nóg groter maken’

NIJMEGEN - Nijmegen heeft als het gaat om de Vierdaagse en de bijbehorende feesten haar grenzen bereikt. ,,Groter of langer hou je niet vol”, stelt burgemeester Hubert Bruls.

Volgens Bruls wordt de draagkracht van de stad nu al flink op de proef gesteld. ,,Als ik zie wat het ons kost, wat afvalbedrijf DAR, de politie, de gemeente en de organisatie moeten doen, kan je stellen dat we het maximum hebben bereikt.”

Quote

In de regio weet iedereen wat de feesten betekenen, landelijk is dat niet zo bekend

Leo Weterings

Voor de wandelmarsen geldt dit jaar een inschrijflimiet van 47.000. ,,Meer wandelaars herbergen kan niet, al zou daar wel belangstelling voor zijn.” Zo’n 5.000 lopers visten voor het bemachtigen van een startbewijs naast het net. ,,Bij de feesten zitten we ook op een grens, als je ze in het stadscentrum wilt blijven concentreren.” Vorig jaar was er een bezoekersrecord: in zeven dagen kwamen 1,6 miljoen feestvierders naar de stad. 

Charme

,,Ik zou er niet voor zijn de feesten meer te gaan spreiden over de stad, zelfs als er een markt voor is”, stelt Bruls. In het verleden is al eens geopperd om bijvoorbeeld ook het Goffertpark als feestlocatie in te richten. ,,De charme van het grootste openluchtfeest van Nederland is juist dat het zo geconcentreerd is in het centrum, en de rest van de stad kan leven en ademen. Juist door die concentratie is het draaglijk qua leefbaarheid. Als je van de hele stad een feesttuin maakt, doe je onrecht aan wat veel Nijmegenaren óók voelen.” 

De nieuwe directeur Leo Weterings van de Vierdaagsefeesten hoeft ook niet meer bezoekers. ,,Ik wil meer naar de inhoud kijken en zo dezelfde aantallen bezoekers trekken. Wij willen een platform zijn voor Nijmeegse ondernemingen, voor Nijmeegse poptalenten en voor Nijmeegse culturele instellingen. Die staan nu meestal nog in de zomerpauze. Voor de citymarketing zou het goed zijn die er wat meer bij te betrekken.”

Volledig scherm
Vierdaagsefeesten. © Paul Rapp

Landelijke uitstraling

Weterings gaat wel werken aan een meer landelijke uitstraling voor de feesten. ,,De Vierdaagsefeesten zijn een sterk merk, dankzij de Vierdaagse. In de regio weet iedereen wat de feesten betekenen, landelijk is dat niet zo bekend. De meesten Nederlanders kennen ons aanbod niet. Die denken: dat zijn wat festiviteiten rondom het wandelen. Daar kun je een biertje drinken en er speelt een bandje. We zijn goed, maar we moeten het nog beter communiceren.” 

Vorige week stond er een paginagrote advertentie in enkele landelijke dagbladen. Journalisten van landelijke media zijn uitgenodigd om enkele dagen feesten te komen proeven in Nijmegen, inclusief overnachting.

Volledig scherm
Vierdaagsefeesten. © Paul Rapp
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.