Volledig scherm
Het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis organiseerde maandag, Blue Monday, een wandeling. Wandelen helpt tegen somberte of erger, een depressie. © Richard Martens

Wandelen, probaat middel tegen de blues

NIJMEGEN  - De benen strekken, het helpt echt tegen sombere buien en depressies. Dat zegt afdelingshoofd Psychiatrie Michel Vervaet van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen. 

Niet voor niets organiseerde hij met zijn afdeling maandag een wandeling in de lunchpauze. Zo’n zeventig mensen gaven gehoor aan de oproep om mee te lopen. Aanleiding: het is deze dag Blue Monday, officieus uitgeroepen tot ‘de meest deprimerende dag van het jaar’. 

Goede voornemens blijken toch niet zo haalbaar, het is nog steeds vroeg donker en het duurt nog een tijdje voordat het weer vakantie is. Het zijn enkele redenen waarom veel mensen zich in deze tijd van het jaar minder opgewekt kunnen voelen.

Natuur

Aangetoond is dat wandelen voor iedereen een positief effect heeft op de stemming en het gemoed. Zeker als de wandeling in de natuur plaatsvindt. 

Een van de deelnemers was Aukje, een jonge vrouw en moeder van drie kinderen. Ze heeft meerdere keren een depressie gehad. ,,Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat een depressie niet over is na één dag. Het is een serieuze ziekte die veel invloed heeft op je leven. Een depressie sluipt ongemerkt je leven in en slaat je lam. Het kan iedereen overkomen.”

Depressie

Vervaet: ,,We vragen vandaag óók aandacht voor depressie, omdat het een veel voorkomende ziekte is. Eén op de vijf volwassenen krijgt er in zijn leven mee te maken. Gelukkig is een depressie te behandelen.”

Een depressie, zo liet Vervaet weten, is veel meer dan een somber gevoel. Mensen met een depressie voelen zich niet alleen somber, ze ervaren geen enkel plezier meer aan de leuke dingen van het leven en hebben daarnaast vaak last van aanvullende symptomen. Maar één ding hebben beide gemeen: bewegen helpt.

Zeven tips bij sombere buien:

1. Verander je denken
2. Slaap goed
3. Wees vriendelijk
4. Pieker minder
5. Leef in het nu
6. Doe leuke dingen
7. Beweeg

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.