Volledig scherm
Na de afbraak van de kolencentrale wil Engie twee windmolens bouwen aan de kop van het MaasWaalkanaal. © Theo Peeters

Windmolens moeten schoorsteen opvolgen als baken in Nijmegen-West

NIJMEGEN - De 150 meter hoge schoorsteen van de oude gesloten kolencentrale verdwijnt uiterlijk in 2019 als blikvanger aan de rand van Nijmegen-West. Maar Energiebedrijf Engie zet in op nieuwe bakens hier: twee windmolens zijn gepland aan de kop van het Maas-Waalkanaal.

Op zaterdag 27 januari presenteert Engie op het centraleterrein tijdens een informatiemarkt (10.00 tot 16 uur) de plannen voor de bouw van de windmolens aan omwonenden.

Dit project staat overigens pas in de kinderschoenen. Het hele  vergunningentraject inclusief inspraak moet nog starten. Eind 2019 hoopt Engie met de bouw te kunnen starten.

Aanpak sloop

Tijdens de informatiemarkt licht Engie vooral de aanpak van de sloop van de energiecentrale, nog vaak Electrabel genoemd, toe. Het  sloopproces gaat twee jaar duren. Engie heeft een speciale website gemaakt (https://www.centralegelderland.nl) waar iedereen de sloopvorderingen kan volgen.

Engie wil op het bedrijfsterrein, ruim 30 hectare,  straks vooral met nieuwe duurzame energieprojecten starten. Zo worden in maart 2018 zo'n 4.800 zonnepanelen geplaatst, een ruime verdubbeling van het bestaande zonnepark hier. Op de Hoge Woerdt in Ewijk, op zo'n tien kilometer afstand van het Maas-Waalkanaal, gaat Engie in de loop van het volgend jaar zelfs een zonnepark met 22.000 zonnepalen bouwen.

Vloeibaar aardgas

De eerder aangekondigde bouw van een mobiel tankstation voor vloeibaar aardgas (LNG) op het bedrijfsterrein bij het kanaal is voorlopig uitgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat de vraag naar LNG bij de scheepvaart momenteel te gering is. LNG is een schone brandstof, maar de ombouw van schepen hiervoor is (nu nog te ) kostbaar.

Biomassacentrales afgeblazen

De bouw van de geplande biomassacentrales voor de levering van warmte aan het warmtenet is vorige maand afgeblazen door Engie nadat de rechtbank in Arnhem de milieuvergunning had afgekeurd.

Engie zoekt nu naar andere mogelijke bestemmingen van het terrein. Voor nieuwe ontwikkelingen moet Engie overigens altijd afspraken maken met Rijkswaterstaat en het Waterschap. ,,Het gaat hier om buitendijks gebied’’, zegt Kees Baijens, de locatiemanager van Engie in Nijmegen. 

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. ’t Plein: Stallingen te krap voor nieuwe generatie fietsen
    PREMIUM
    column

    ’t Plein: Stallingen te krap voor nieuwe generatie fietsen

    Ik rij al jaren rond op een sportieve fiets. Niks bijzonders trouwens. Het is een stadsfiets met tassen achterop, een normaal stuur. Toch lukt het me vaak niet een goede plek te vinden in de Nijmeegse fietsenstallingen. Altijd gedoe met plaatsen, zeker bij de Mariënburg. Maar ook bij nieuwere stallingen. De opstelling van de rekken is gewoon niet passend meer voor de huidige generatie fietsen. Mijn fiets bovenin plaatsen is gewoon onmogelijk, dan schuurt het stuur langs het plafond. Maar ook de onderste rekken zijn vaak te smal, de tussenruimte tussen de rekken is te klein.
  2. Politiebureaus Gelderland-Zuid in weekend op slot: ‘Onbegrijpelijke noodgreep’
    PREMIUM

    Politiebu­reaus Gelderland-Zuid in weekend op slot: ‘Onbegrij­pe­lij­ke noodgreep’

    NIJMEGEN - Het hoofdbureau van de politie in Nijmegen is sinds kort gesloten op zaterdag en zondag. Dat betekent dat in heel Gelderland-Zuid (het district onder de Waal) geen politiebureau meer open is voor publiek, bevestigt politiechef Lute Nieuwerth. Het politiebureau in Arnhem blijft in de weekenden wel gewoon open. De bureaus in Ede, Wageningen en Doetinchem zijn al jaren alleen op zaterdag geopend.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.