Volledig scherm
De binnenstad van Nijmegen. © Gerard Verschooten

Winkeliers ‘blij’ dat ze moeten betalen om Nijmeegse binnenstad sfeervoller te maken

NIJMEGEN - Veel Nijmeegse binnenstadsondernemers kijken volgens de binnenstadsmanager reikhalzend uit naar de invoering van reclamebelasting voor zaken in het centrum. Het geld is bedoeld om de binnenstad sfeervoller te maken.

De Nijmeegse binnenstadondernemers gaan waarschijnlijk vanaf 1 januari reclamebelasting betalen. Het is een heffing die kan variëren van 100 tot 1000 euro. Maar gemopperd wordt er niet: de ondernemers verwelkomen de taks waar ze zelf om hebben gevraagd. Dat zegt binnenstadsmanager Maarten Mulder.

Een vrijwillige bijdrage van ondernemers voor kerstverlichting, reclameacties, website en activiteiten om de stad aantrekkelijker te maken, dat werkt niet, verklaart Mulder. Het organiseren van activiteiten is nu afhankelijk van vrijblijvende bijdragen van ondernemers, terwijl veel ondernemers die niet meebetalen er ook van profiteren. Tot grote ergernis van de betalers.

Iedereen

Quote

Voor de grootste groep zal de bijdrage tussen de 100 en 200 euro zijn

Maarten Mulder, Binnenstadsmanager

Daarom hebben ondernemers, verenigd in het Huis voor de Binnenstad, de gemeente gevraagd een reclamebelasting te heffen. Dan betaalt iedereen mee om de binnenstad aantrekkelijker te maken.

Naar schatting zeshonderd ondernemers in het stadscentrum gaan de belasting betalen, van winkelier en horeca-uitbater tot vastgoedondernemer en culturele instelling. De hoogte van de belasting is afhankelijk van de woz-waarde van het pand. ,,Voor de grootste groep zal de bijdrage tussen de 100 en 200 euro zijn’', zegt Mulder.

Met de reclamebelasting wordt een binnenstadsfonds gevuld met netto zo’n 135.000 euro, staat in de gemeentelijke begroting te lezen. Dat geld gaat naar kerstverlichting in de stad, evenementen en de marketing van Nijmegen.

Het is nog niet helemaal een gelopen race, benadrukt Mulder. Morgen buigt het college van burgemeester en wethouders zich over het voorstel voor de reclamebelasting. Vervolgens is de gemeenteraad aan zet. De belasting zou dan 1 januari kunnen ingaan.

Ambitie

Het plan om die te heffen zat al anderhalf jaar in de pen. Mulder: ,,De ambitie was om het al in 2018 te laten ingaan. Maar het was nog best veel werk om alle radertjes goed te krijgen en een systeem op te tuigen.’' De belasting is vooralsnog niet voor de eeuwigheid. Na drie jaar wordt bekeken of dit de beste aanpak is. Nijmegen keek onder meer naar het model dat Den Bosch en Breda hanteren.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.