Met een verdiept fietspad moet het veiliger worden op het Stationsplein.
Volledig scherm
Met een verdiept fietspad moet het veiliger worden op het Stationsplein. © Gemeente Nijmegen

Zo ziet het stationsplein van Nijmegen er straks uit

NIJMEGEN - Op het Stationsplein in Nijmegen wordt een verdiepte fietsroute aangelegd zodat de voetgangers en bussen geen fietsers meer kruisen. Het hele plein wordt volgens de gemeente ‘aantrekkelijker ingericht’, met een terras voor het nieuwe Metterswane.

De gemeente presenteerde de aanpassingen van het stationsgebied dinsdagmiddag. 

Beide aanpassingen maken deel uit van een ingrijpende reconstructie van het totale stationsgebied. Nieuwe looproutes moeten het centrum dichterbij brengen, en met een nieuwe entree aan de westzijde worden de wijken Waterkwartier en Wolfskuil beter met de binnenstad verbonden.

Met de bouw van het nieuwe Metterswane op het Nijmeegse Stationsplein, met daarin een mix van winkels, kantoren, een hotel en woningen, moet het gebied veel levendiger worden. Er is een plan voor 264 woningen (huur en koop), een hotel met 110 kamers, 4000 vierkante meter kantoor en een supermarkt. 

Station krijgt ook een ingang aan de  ‘achterzijde’

Op het terras van het toekomstige, nieuwe Metterswane.
Volledig scherm
Op het terras van het toekomstige, nieuwe Metterswane. © Gemeente Nijmegen

Het station zelf ondergaat ook een forse ingreep. Er komt een extra perron en het emplacement wordt aangepast, zodat er tussen Nijmegen en Schiphol een sneldienst kan gaan rijden. 

Het deel van het station bij het Willemskwartier zal intensiever gebruikt gaan worden. Daar worden treinstellen opgesteld en schoongemaakt. 

De perrontunnel wordt doorgetrokken naar de westzijde zodat aan de kant van de Koninginnelaan een tweede ingang ontstaat. Aan die zijde komt ook een nieuwe fietsenstalling met een bordes erboven. Dat leidt naar een toekomstig congrescentrum annex hotel, op de plek waar nu het voormalige UWV-gebouw nog staat. 

Naar de nieuwe fietsenstalling aan de westzijde wordt vanaf het Waalfront een nieuwe fietsverbinding gerealiseerd. Het traject is nog niet gekozen. De gemeente heeft een voorkeur voor een fietsstraat via Krayenhofflaan en Koninginnelaan.

Maar een route parallel aan het spoortalud is ook mogelijk. De P+R aan die zijde, bij de Eerste Oude Heselaan, gaat waarschijnlijk verdwijnen, omdat het volgens Nijmegen niet wenselijk is dat er nog veel auto’s in dat gebied gaan rijden.

De ruimte die vrijkomt kan weer gebruikt worden voor het bouwen van woningen en kantoren. De eigenaar van de grond, de NS, onderzoekt momenteel de mogelijkheden van woningbouw of de bouw van ander vastgoed.

Campuslijn 10 krijgt eigen perrons voor Hotel Mercure

De drukke campuslijn 10 krijgt twee eigen perrons op het Stationsplein, in de hoek van Hotel Mercure. Omdat de bus vanaf daar meteen de Spoorkuil in kan,  scheelt dat al 15 procent van de busbewegingen op het Stationsplein. 

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.