Volledig scherm
'Allah's afbakbar' zegt het bordje boven de shoarmatent. © DG

Bordjes op de Zwarte Cross: humor, géén racisme

columnLICHTENVOORDE - Wanneer wordt humor racisme? Dat is de vraag nu de Zwarte Cross is beschuldigd van ‘racisme’ en ‘islamofobie’ op basis van grappig bedoelde teksten op bordjes en doeken op het festivalterrein.

De Amsterdamse hiphopper Sevn Alias, oftewel Sevaio Mook, zou nooit naar het festival zijn gekomen als hij ‘dit van tevoren had geweten’, liet hij dit weekeinde weten op Instagram. Hij doelde op het bordje met ‘Allah’s afbakbar’ boven de shoarmakraam en een doek met ‘Leve de kleurling’, met onder meer oranjegekleurde Oompa Loompa’s. Dat zijn fictieve dwergen uit de kinderboeken van Roald Dahl.

,,Dit support ik voor geen goud”, zei de rapper, die zelf teksten produceert als Kech met weinig asser (...) Ik kom uit d’r kut; Alias, ik stress niet om ho’s enzo (...) Eerst wilde ze niks maar nu wil ze dick; Alles wat een nigger aanraakt wordt groen en Ik stack die money als een fucking Jood.

Uitleg: kech is straattaal voor hoer, net als ho’s. Dick is het Engelse woord voor het mannelijke geslachtsdeel en nigger is neger. De rapper beschuldigt een festival van racisme, maar met zulke teksten is hij zelf ook niet bepaald onschuldig.

Toch kreeg hij zijn zin, want het bordje en het zeil werden weggehaald na een door Mook aangeslingerde ‘wervelstorm’ op social media. ‘De Zwarte Cross is een festival waar pertinent geen plek is voor racisme, discriminatie en respectloos gedrag’, schreef de organisatie in een toelichting.

'Gay doen is belangrijker dan winnen’

Volledig scherm
'Gay doen is belangrijker dan winnen’. © de Gelderlander Achterhoek

Dat is precies de kern en het gevoel van het festival, waar voor iedereen plaats is: moslimskinderenhomo’sgehandicapten en mensen met iedere huidskleur. Niemand wordt gespaard op de doeken en tientallen bordjes, die er al jaren staan. ‘Gay doen is belangrijker dan winnen’, lees je naast het homocafé op het terrein. ‘You never wok alone’ bij een oosterse eettent. Het festival neemt zichzelf ook graag op de hak met teksten als ‘U vraagt wij graaien’.

Dit jaar klinkt voor het eerst keiharde kritiek. De racismekaart is getrokken, aangemoedigd door een artiest die zelf vrouwonvriendelijke en antisemitische teksten rapt. De beschuldigingen gaan voorbij aan de essentie van het festival, dat zich kenmerkt door ludieke geestigheid en regelmatig ook botte lompheid. Maar niet door racisme of islamofobie.

Het is humor en dat kan niet gelijkgeschakeld worden met racisme. Dát is het pas als de lol bedoeld is om mensen of bevolkingsgroepen uit te sluiten. Als dat ergens juist niet gebeurt, is het op de Zwarte Cross.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Achterhoek