Volledig scherm
Maasdijk bij Megen met de 14-eeuwse Gevangentoren, momenteel bewoond door een ooievaarsgezin. © Maarten van den Hurk / BD

Dijkbewoners zien verstevigingen liefst aan buitenkant

MEGEN - Beperk de dijkverhoging zoveel als mogelijk is, en zoek versterkingen zoveel mogelijk aan de rivierkant. Deze voorkeur hebben mensen uitgesproken die in de gemeente Oss op of dichtbij de Maasdijk wonen.

Aanwonenden offeren liever niet hun uitzicht, tuin of akkers op aan de noodzakelijke verbetering van de Maasdijk. Dit hebben ze aangegeven tijdens overlegbijeenkomsten voor Meanderende Maas, het project voor dijkverbetering tussen Ravenstein en Lith. Het bewonersadvies lag maandagavond op tafel tijdens een extra informatiesessie in Megen.

Er is wel veel begrip en acceptatie voor de grootschalige aanpak, zo staat in de samenvatting die gemaakt is na een reeks ‘dijktafels’ oftewel bewonersoverleggen. Maar mensen willen graag dat hun eigen percelen zoveel als mogelijk ontzien worden. 

Extra ontgronden buiten de dijk

Dit betekent een voorkeur voor oplossingen aan de rivierkant van de Maasdijk. Dáár moeten verzwaringen zoveel als mogelijk komen, als het aan de aanwonenden ligt. En dáár mag wat extra ontgrond worden zodat de rivier meer ruimte krijgt en de dijk iets minder omhoog hoeft.

De plannenmakers van de Meanderende Maas (een samenwerking van waterschappen, gemeenten en provincies) betrekken deze voorkeur bij het opstellen van de zogeheten voorkeursvariant die eind 2019 klaar moet zijn. ,,Er is daarvoor nog niets beslist maar je weet nu wel waar draagvlak voor bestaat’’, geeft dijkdeskundige Fer Kalis de waarde aan van de bewonersinput. 

Echt álle maatregelen aan de rivierzijde van de dijk uitvoeren, ligt overigens niet voor de hand. Dan zou daar de ruimte voor water immers afnemen. 

Zorgen over verkeersveiligheid

Aanwonenden hebben ook zorgen over de verkeersveiligheid op de Maasdijk. Zeker nu de kans groot is dat er bredere tuimeldijken komen. Deze dijken met zowel een hoog als een lager deel, zijn geschikt voor de aanleg van vrijliggende fiets- en wandelpaden. Op de gewone straat gaan auto's dan wellicht harder rijden, vrezen aanwonenden.