Volledig scherm
De geliefde stalling aan de Spoorlaan is zeker aan het begin van het schooljaar overvol. © Van Assendelft/Jeroen Appels

Oss vraagt 50 cent voor gratis fietsenstalling en verwacht dat helft gebruikers overstapt

updateOSS - Een plek in de gratis fietsenstalling aan de Spoorlaan kost vanaf volgend jaar 50 cent per dag. Het openhouden van de geliefde locatie kost de gemeente daarna alsnog bijna 120.000 euro per jaar. Het gemeentebestuur verwacht dat meer dan de helft van de gebruikers overstapt naar de stalling van ProRail, aan de overkant van de weg. 

Sinds een jaar of zes bestieren medewerkers van sociale werkplaats IBN een grote fietsenstalling pal tegenover het Osse treinstation, in een oud pand van Hendriks. Zolang dat bouwbedrijf geen concrete plannen heeft met de locatie, kan de stalling er blijven zitten. De komende jaren is dat nog wel het geval. 

Het openhouden van de stalling kost de gemeente 143.500 euro per jaar, inclusief zogeheten staartkosten. Dat zijn overige kosten die niet zomaar aan één post zijn toe te schrijven. Lang leek het erop dat de gemeente in deze tijden van bezuinigingen de geldkraan voor de locatie dicht zou draaien. Maar een motie van SP en PvdA voorkwam dat vlak voor de zomer. Er is opnieuw budget voor de stalling, maar forenzen moeten er voor gaan betalen. 

Het college stelt nu voor om 50 cent per dag te vragen. Dat levert naar schatting 26.000 euro op jaarbasis op. Desondanks houdt Oss rekening met een tekort van 117.5000 euro op. Met de maatregel wordt dus amper wat verdiend. Het gemeentebestuur wil het tekort dekken vanuit algemene middelen. Bij de behandeling van de programmabegroting komt de gemeenteraad nog aan zet.  

Oversteken

Volledig scherm
Bij de stalling van ProRail is nog plek genoeg. © Roy van der Lee/BD

Het gemeentebestuur hoopt dat de maatregel forenzen verleidt om de straat over te steken. Daar staat een stalling van ProRail die bij lange na niet vol staat. Daar is de eerste 24 uur gratis. Het beheer ligt bij ProRail en kost de gemeente daarom niets. ,,Het gaat sowieso om een tijdelijke stalling”, zegt wethouder Thijs van Kessel, die zich weinig zorgen maakt om de IBN’ers die er werken. ,,Als die sluit, vinden we voor hen ongetwijfeld een andere mooie plek. Bijvoorbeeld bij het duurzaamheidsplein.”

Bij het personeel wordt met gemengde gevoelens gereageerd. ,,Die twee kwartjes per dag zijn voor veel mensen nog wel te doen", denkt medewerker Willem Bouman. ,,Maar als je een dure fiets hebt, wil je dat iemand een oogje in het zeil houdt. Dat gebeurt niet aan de overkant.” Bouman ziet het ook niet zitten om met grote sommen wisselgeld aan de slag te gaan. ,,Dan moet de gemeente maar met abonnementen gaan werken die je bij het stadhuis kan afhalen.”

Bouman vreest verder dat veel reizigers hun fiets straks weer dumpen in de omgeving van het station. Dat soort overlast is precies de reden dat de stalling aan de Spoorlaan ooit geopend werd. Bij IBN hebben ze geen mening over de prijs. ,,Wij voeren gewoon een contract uit.”

Volledig scherm
De stalling aan de Spoorlaan staat ramvol. © Roy van der Lee/BD