Volledig scherm
Martin Pragt aan het werk met Hermien Peters en Maike Weening. © theo kock persfotografie

Buitenbeentjes op het podium in Gruitpoort Doetinchem

SILVOLDE - De Eenlingen noemen ze de theatervoorstelling waaraan ze de afgelopen maanden hard gewerkt hebben: Martin Pragt (61) uit Silvolde en Hermien Peters (54) uit Ulft. Over wat het met je doet als je hoog sensitief bent.

 Beide waren ze in hun jeugd buitenbeentjes. ,,Ik leefde in mijn eigen sprookjeswereld", zegt Hermien Peters, ,,maar omdat anderen dat niet begrepen beleefde ik die fantasieën het liefst alleen. Ik vond ook veel troost in de natuur en dieren. Kroop graag als kind graag in een wasmand of een keukenkastje, later in een holle knotwilg. Dat had ik nodig."

Het onzekere Ulftse meisje ging later het onderwijs in, stond dertig jaar voor de klas. Na een burn-out enkele jaren geleden besloot ze het roer om te gooien. ,,Voor de buitenwereld was ik sociaal en vrolijk, maar ik had geen brede vrienden- en kennissenkring", zegt Peters. ,,Vergelijk het met Facebook, waarop mensen vaak de perfecte buitenkant van hun leven laten zien. Ik wil nu laten zien wie ik werkelijk ben."

Omdat ze iets anders met haar leven wilde, ging Hermien Peters eind 2015 op zoek naar iemand met ervaring als trainingsacteur, om te zien of dat iets voor haar was. En kwam terecht bij Martin Pragt, die jarenlang als acteur actief was en de opleiding tot ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting volgde.

Droom

Het bleek te klikken, en al snel bleek de Ulftse aan het juiste adres. ,,Martin zei: zullen we samen een voorstelling maken? En laat dat nou net een voor mij lang gekoesterde droom zijn. Ik wilde voorkomen dat ik later zou moeten denken: had ik maar..." Dus koos het tweetal ervoor om van de verhalen die ze elkaar vertelden een voorstelling te maken, onder regie van de theatermaakster Maike Weening. De 43-jarige Doetinchemse liet beide in het begin vooral verhalen vertellen. ,,Ik heb vooral geluisterd, daarna hebben we veel geschrapt en een rode draad aangebracht. De interessantste verhalen ook voorgelezen aan mensen, en die reageerden daar goed op. Toen we wisten dat het levensvatbaar was, hebben we er een theaterdialoog van gemaakt. Op een gegeven moment moest ik ook zeggen: nu gaan we een datum prikken voor de voorstelling." Waar aanvankelijk muziek op cd was uitgezocht bleek live accordeon begeleiding door Weening de juiste aanvulling.

Waar Peters vertelt dat ze het toneel op wil om te laten zien wie ze werkelijk is, wil Pragt juist duidelijk maken dat hij wil stoppen met spelen, om aan zichzelf toe te komen. ,,Je kunt bewondering oogsten voor de rollen, maar dan komt de vraag: boeit me dat?", zegt de Silvoldenaar. ,,Ik was altijd meer bezig met het pleasen van anderen, dan dat ik aan mezelf toe kwam."

Hoog-sensitief

De overeenkomst tussen beide: ze zijn beide hoog-sensitief. ,,Zo'n 20 procent van de mensen is dat", zegt Pragt, die zegt een 'emotioneel geheugen' te hebben. ,,Dingen die je meemaakt kunnen veel sterker binnenkomen dan bij anderen. Als kind heb ik dingen te horen gekregen die me nog dwars zitten. Mijn vader zei de eerste tien jaar van mijn leven bij wijze van grap dat ik geen kind van hem was. Dat heb ik nooit als grap kunnen zien." Toen hij 14 was ging hij het huis uit, en voelde geen binding met zijn familie; pas sinds kort heeft hij weer contact met zijn broers.

,,Ik kom wel uit een warm nest", zegt Peters, die een soortgelijke ervaring heeft. ,,Ik weet ook nog precies dat een leerkracht tegen me zei: ,,Heb jij dat geschreven?" Ik was bang dat daarna iets zou volgen omdat ik iets niet goed had gedaan. Maar er volgde een compliment: ,,Wat kun jij mooi schrijven." Dat was ik niet gewend."

Voor zowel Pragt als Peters is het spannend. Pragt mag dan als theatermaker door de wol geverfd zijn, het is voor het eerst dat hij zichzelf eerst blootgeeft. ,,En mijn broers komen kijken."

Over wat er na die eerste opvoering in de Gruitpoort gebeurt, maken ze zich niet te veel illusies. ,,Maar er zijn al wel wat belangstellende telefoontjes binnengekomen."

Aan het decor wordt hard gewerkt. Martin: ,,Het stuk speelt zich af in een kleedkamer, en bestaat behalve uit spiegels vooral uit oud hout. Dat krijgt ook een tweede kans."

De voorstelling De Eenlingen wordt op 19 april opgevoerd in De Gruitpoort in Doetinchem; 20.30 uur, kaarten 9,50 euro.

Achterhoek