Volledig scherm
PREMIUM
,,Als je aan het praten bent en de tijd van de afspraak is om, moet je weg, als je nog midden in je verhaal zit. Aan alles merk je dat ze neerkijken op je als mens’’, zegt een cliënt van Laborijn over de werkwijze van de sociale dienst. Foto ter illustratie. © Roos Koole ANP

‘Onderste steen boven over schrijnende werkwijze Achterhoekse sociale dienst Laborijn’

DOETINCHEM/ GENDRINGEN - Er moet een grondig onderzoek komen naar de benadering van mensen met een uitkering door Laborijn. Politieke partijen in de gemeenten waarvoor de sociale dienst werkt, willen de onderste steen boven over de ‘schrijnende werkwijze’ die naar voren kwam uit klachten van tientallen mensen.

Zo moesten sommigen opschrijven hoe lang en vaak ze douchen, hoe vaak ze bij de buurvrouw eten en wordt zelfs de koelkast gecontroleerd. Fractievoorzitter Heini Peters van de SP Oude IJsselstreek noemt het ‘schandalig hoe met mensen wordt om gegaan’. ,,Vermoedelijk zijn deze klachten het topje van de ijsberg. Nu is het aan het college om alles boven water te krijgen om de werkwijze te kunnen veranderen’’, zegt hij.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Achterhoek