Volledig scherm
Open keuken is de trend, zoals hier bij restaurant Lets in Oosterbeek. © Rolf Hensel

Dit zijn de horecatrends van 2019: waar komt die paling vandaan?

over de tongGezond en duurzaam lijken restaurantgasten steeds meer te willen. De kok moet kunnen uitleggen waar het vlees vandaan komt. Maar ook de buik vol eten voor een vast bedrag in een sjieke setting is populair.

Waar komt dit vlees vandaan? En waarom hebben jullie paling op de kaart staan? Deze en andere vragen klinken nu geregeld aan tafel in restaurants.

Gasten willen namelijk hoge kwaliteit eten zonder een schuldgevoel. Waarbij zelfs de bestemming van restafval soms een onderwerp van gesprek is.

Koninklijke Horeca Nederland beaamt het: gasten willen het pure spul. Woorden als eerlijk, duurzaam en ambachtelijk op je menukaart zetten, is niet meer genoeg, het moet ook daadwerkelijk kloppen. 

‘Gasten zijn bereid extra te betalen voor een hogere kwaliteit, maar willen ook consumeren zonder schuldgevoel. Kortom, gasten willen goed eten en geen negatieve associaties,’ aldus de horecabond, die nauwgezet trends in de horeca volgt. 

Gast wil zien hoe het eten wordt bereid

En dat betekent dat horecazaken steeds meer zoeken naar lokale en biologische producten en dat bijvoorbeeld het gebruik van ‘mislukte groenten’ toeneemt; de kromme komkommer gaat in de salade of de schillen van de knol dienen als basis voor een soep. Duurzaamheid is geen nieuw fenomeen meer, maar juist steeds vaker een voorwaarde.  

En zo komt het dat frites bij sommige frietzaken voor je neus door de fritessnijder wordt geperst, hangt het vlees van de runderen uit hetzelfde dorp in het zicht te rijpen in een rijpkast en is de meest uitgevoerde verbouwing in restaurants de aanleg van een open keuken.

Gasten willen namelijk de herkomst weten van een product, maar ook het productieproces zien. De gast heeft bij een open keuken zicht op de bereiding en kan een praatje aangaan met de kok.

Darmflora-vriendelijk

De horecabond verwacht dat de gezondheidstrend voort duurt. De grootste groep horecaconsumenten is de millennials. En juist deze groep is zich steeds bewuster van wat ze in hun lichaam stoppen, waar het vandaan komt en welk effect het op hen heeft.

Zelfs de darmflora-vriendelijke gerechten, al een tijd in beeld vanwege de gunstige effecten op je weerstand, worden almaar populairder en ‘gewoner’ in restaurants. En dan gaat het niet alleen over zuurkool, maar vooral ook aan Koreaanse ‘kimchi’ en kefir.

In Arnhem opent zelfs begin volgend jaar een speciaal kimchi-restaurant. In het kielzog van die gezonde trend, zien je ook de opkomst van niet-alcoholische drankjes, inclusief bubbels door fermentatie van groenten en fruit.

Je vol eten voor een vaste prijs

Naast al die superverantwoorde en gezonde eetgelegenheden komen de traditionele ‘all-you-can-eat’-restaurants ook met goede cijfers. Vooral de zaken waar je je voor een vaste prijs vol kan eten krijgen met een wat chique uitstraling, doen het goed.

Een soort van hoger segment All you can eat, inclusief mooi opgemaakte borden en attente obers. En in die trend komt ook de Korean Grill op, met vooral veel vlees op de grill.

‘Hoe fijner de ervaring, hoe blijer de klant’

Volledig scherm
Het nieuwe restaurant Mingl in de voormalige V&D in Doetinchem zit goed vol. En dat is best knap, want het is een balzaal. © Jan Ruland van den Brink

En dan het toverwoord waar alle restaurants mee worstelen: de beleving.  ‘De beleving is bepalend voor het succes van een merk en hoe fijner die ervaring, hoe blijer de klant. Goed getraind personeel dat aandacht heeft voor gasten en focus op kwaliteit zijn bepalend voor een positieve gastbeleving, maar ook een steeds groter wordende uitdaging binnen de horeca’, aldus Koninklijke Horeca Nederland.

Koks en bedienend personeel vinden, en dan met name kundig en ervaren mensen, is een ramp in de horeca. Er zijn zelfs restaurants die wegens personeelstekort, vooral koks, dagen of zelfs helemaal moeten sluiten. 

Toch voorspelt bank ING een goed jaar voor de restaurants: mede door de komst van de Formule 1, het Europees Kampioenschap voetbal en het Eurovisie Songfestival stijgt de omzet van de verschillende horeca met 1,5 procent, schrijft het Economisch Bureau van de ING. Bijkomend voordeel is ook dat het buitenlandse toerisme nog steeds stijgt.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.