Protest tegen chloortreinen in 2001 in Zwolle.
Volledig scherm
Protest tegen chloortreinen in 2001 in Zwolle. © Frans Paalman

5.000 ton chloor dendert op een geheim moment binnenkort door deze regio

‘Onder strikt veiligheidsregime’ wordt komende weken 5.000 ton chloor vervoerd over de Betuweroute, en dus dwars door deze regio, van de Duitse grens bij Zevenaar tot Geldermalsen. Op welke dagen precíes de trein rijdt blijft geheim.

26 reacties

  • hans zijlstra

    3 jaar geleden
    M.I. is het onmogelijk om hiervoor adekwate preventiemaatregelen te nemen. Als het misgaat is de windrichting hopelijk gunstig, want het gebied mag dan dun(ner) bevokt zijn, het verspreidingsgebied is gigantisch.Maar ja, "die Behoerden" waken over ons". Als ze niet als eersten weg zijn.  En de rest zit opgesloten tussen rivier, autostrada en spoorweg.
  • Ricsi

    3 jaar geleden
    Wat voor gevaar komt daar vanaf dan?
  • KNijmegenaar

    3 jaar geleden
    Men zou inderdaad eens moeten weten hoeveel, in principe zeer veilige, treinen met gevaarlijke stoffen er rijden tussen Botlek,en Kijfhoek enerzijds en Oberhausen-Osterfeld (Ruhrgebiet) anderzijds via de Betuweroute. In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van rijtuigen van betrouwbare ondernemingen zoals vooral VTG, GATX, NACCO, EVA en Wascosa. In Nederland rijden er ook dagelijks zulke treinen van/naar Delfzijl, Chemelot bij Geleen in Limburg en Antwerpen Noord.
  • KNijmegenaar

    3 jaar geleden
    Zelfs reaguurders beginnen nu al de Betuwelijn, wat gewoon spoor is, en de Betuweroute met elkaar te verwisselen en dat doordat een te enthousiaste redacteur in de snelheid vergeet op deze verschillen te letten of doordat de redacteur vergeven is van onkunde op dit onderwerp.
  • Bary E.M.

    3 jaar geleden
    Zolang de vakspecialisten van De Gelderlander het verschil niet weten tussen de Betuwelijn en de Betuweroute, lijkt dit geen enkele nieuwswaarde te hebben. Nog los van het feit dat dit de veiligste vorm van vervoer is. Opruiing derhalve.

Betuwe