Volledig scherm
Protest tegen chloortreinen in 2001 in Zwolle. © Frans Paalman

5.000 ton chloor dendert op een geheim moment binnenkort door deze regio

‘Onder strikt veiligheidsregime’ wordt komende weken 5.000 ton chloor vervoerd over de Betuweroute, en dus dwars door deze regio, van de Duitse grens bij Zevenaar tot Geldermalsen. Op welke dagen precíes de trein rijdt blijft geheim.

Duizenden tonnen chloor worden komende tijd vanaf een productlocatie in het Duitse Ibbenbüren over de Betuweroute naar de Rotterdamse Botlek vervoerd.

De productielijn van Nouryon (voorheen AkzoNobel) ligt daar stil voor onderhoud en daarom komt er chloor uit Duitsland. De chloortreinen rijden van half mei tot eind juni.

‘Wie het moet weten, is op de hoogte’

Iedereen die de precieze tijden van de chloortransporten móet weten, is daarvan op de hoogte, stelt de Sliedrechtse burgemeester Bram van Hemmen in een brief aan de gemeenteraad. 

‘Als gevolg van veiligheidsvoorschriften in de internationale vervoersregelgeving moet vertrouwelijk worden omgegaan met de logistieke informatie. Details met betrekking tot reisgegevens worden alleen gedeeld met degenen die ze voor uitoefening van hun werkzaamheden nodig hebben', schrijft Van Hemmen.

Buiten bebouwde gebieden

Volledig scherm
Een ontspoorde chloortrein op 13 mei 1971 in Tilburg. © BD

De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid heeft alle burgemeesters van de gemeenten waar de chloortrein rijdt ingelicht.

‘De Betuweroute is dankzij extra veiligheidsmaatregelen geschikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en ligt in Nederland grotendeels buiten bebouwde gebieden’, schrijft de veiligheidsregio in een toelichting. ‘Daarom heeft deze route de voorkeur voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.’

De Betuweroute loopt in Gelderland door de gemeenten Overbetuwe, Neder-Betuwe, Tiel, Buren, West-Betuwe, Lingewaard, Duiven en Zevenaar.

Doden en gewonden

Volledig scherm
De Betuweroute op archiefbeeld. © ROLF HENSEL

Het (giftige) chloor wordt vloeibaar vervoerd, maar wordt gasvormig wanneer het bijvoorbeeld na een ongeluk vrijkomt. Een gaswolk chloor kan volgens een rapport van TNO tot op kilometers afstand van het ongeval doden en gewonden veroorzaken.

Chemiebedrijf Nouryon heeft toegezegd te investeren in installaties waardoor het chloortransport overbodig wordt. Die installatie wordt in 2022 in gebruik genomen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ondertussen bezig om ,,tot definitieve beëindiging te komen van de chloortransporten.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe