Volledig scherm
Deze fietser in het centrum van Driel is, met behulp van straatverlichting, goed te zien. Op de donkere Rijndijk is dat niet zo. © Rolf Hensel

G%#@&$d&%me, wil je dood of zo?

Met de wintertijd valt deze week ook de avondspits weer in het donker. Verslaggever Lex Halsema ergert zich aan onverlichte fietsers.

Het aantal verkeersdoden op de fiets neemt sinds 2016 weer toe. 206 in 2017 en 228 in 2018. Verlichting (geen) speelt daar rondom de wintertijdwisseling ook een rol in.

De politie kan niet aangeven hoeveel boetes er deze week voor rijden zonder licht zijn gegeven. Komende week wordt er extra gecontroleerd. 

Het scheelde maandag op de Drielse Rijndijk denk ik centimeters. Gelukkig reed ik al vijftig in plaats van de toegestane zestig. Ik zag je pas op het allerlaatste moment en moest heel hard remmen.

Jij reed op de fiets richting Driel. Zonder licht en ook zonder reflector. Dat je zwarte kleding droeg speelde ook een rol. Net als het rijtje tegenliggers waarvan de koplampen mijn zicht wat belemmeren. Door de tegenliggers reed ik ook uiterst rechts, net als jij op de fietsstrook.

De adrealinestoot na het remmen maakt een milde soort van roadrage bij me los. Vier tegenliggers later haal ik je toeterend in en schreeuw een vloek en de vraag of je dood wilt of zo naar je toe. Jij steekt je middelvinger op en rijdt rustig door.

Quote

Ik vraag me ook af of jij en de mensen die je voorbeeld volgen wel doorhebben hoe kwetsbaar ze zijn

Ik leef niet onder een steen

Omdat ik deze week meer fietsers tegenkom zonder licht gaat de woede van maandag over in verbazing. Ik leef niet onder een steen en weet dat fietsen zonder licht van alle tijden is. Maar ik vraag me ook af of jij en de mensen die je voorbeeld volgen wel doorhebben hoe kwetsbaar ze zijn.

Stel ik had je aangetikt op de dijk. Dan ben ik onder de huidige verkeerswet aansprakelijk voor jou schade. Lullig, maar jij bent er vast erger aan toe. Zeker op de dijk, waar je waarschijnlijk een vrije val maakt (ver) naar beneden.

Niet dus

Van deskundigen lees ik dat fietsers in het donker zelf goed zicht hebben. Zij kunnen het overige verkeer al van grote afstand zien aankomen. Ze gaan er dan onbewust van uit dat automobilisten dat andersom ook kunnen. Niet dus.

Dus doe me een plezier en ga een lichtje halen. Daar hoef je niet eens voor naar de fietsenmaker. In de Hema of de SoLow liggen de schappen vol. Goedkoop, klik en zichtbaar is Kees. 

Waar koop je een lampje:
Voor een lampje op de fiets hoef je niet perse naar de (dure) fietsenmaker. Zelfs met twee linker handen is een bezoek aan de Hema of de SoLow afdoende. Hele rekken met fietsverlichting, tussen de drie en acht euro, staan daar klaar. Het overgrote deel is simpel voor of achter op je fiets te klikken, zelf magnetisch als je wilt.

Een boete (64 euro) is in elk geval veel duurder. Om nog maar te zwijgen over ziekenhuis of erger nog uitvaartkosten.

kader
Klick-on Led
Waar te koop: SoLow
Hoe duur: 3,99 euro


kader
Voor-achter klick on
Waar te koop: SoLow
Hoe duur: 3,95 euro


kader
Voor en achter, ophangsysteem
Waar te koop: SoLow
Hoe duur: 2,79 euro


kader
Voor en achter, magnetisch
Waar te koop: SoLow
Hoe duur: 4,95 euro


kader
Achterlicht, led klick-on
Waar te koop: HEMA
Hoe duur: 8 euro


kader
Achterlicht, led klick on
Waar te koop: HEMA
Hoe duur: 7 euro


kader
Voor en achterlicht_ Led Klick-on
Waar te koop: HEMA
Hoe duur: 5 euro


kader
Achterlicht, Click On
Waar te koop: HEMA
Hoe duur: 5 euro

Betuwe