Volledig scherm
De bestaande tunnel over de snelweg A15 en de Betuweroute in Elst wordt vervangen. © DG

Nieuw viaduct over de A15 tegen verkeersinfarct

ELST- Bij Reeth is een nieuw viaduct nodig à 6 tot 8 miljoen euro om een verkeersinfarct te voorkomen. Gebeurt er niets dan zitten de snelweg en onder andere de Rijksweg-Zuid en Olympiasingel in Elst in 2030 potdicht. 

De komst van een railterminal, de afronding van de Nijmeegse Waalsprong met duizenden nieuwe woningen, het nieuwe bedrijventerrein De Grift 2 in Nijmegen en de uitbreiding van industrieterrein Park 15 in Elst voor gewone en logistieke bedrijven zorgen voor een enorme verkeerstoename. 

Meer banen

Op de Rijksweg-Zuid rijden nu doordeweeks per etmaal 15.000 motorvoertuigen waarvan 1.500 vrachtwagens.  ,,Dat worden er 21.600’’, zegt wethouder Jan van Baal van Overbetuwe. ,,De railterminal (een overslagpunt voor weg en spoor, red.)  zorgt voor een toename van maximaal 350 vrachtwagens per etmaal. Een nieuw, zwaarder viaduct betekent dat het verkeer daar over meer banen kan worden afgewikkeld: van twee naar vier en met aan weerszijden twee invoegstroken.’’

Quote

Wij hopen dat Nijmegen en de provincie hun verantwoor­de­lijk­heid nemen en meebetalen aan het nieuwe viaduct bij Reeth.

Jan van Baal

Over wie die 6 tot 8 miljoen ophoest, is nog discussie. ,,Het gaat vier overheden aan’’, zegt Van Baal. ,,De gemeenten Nijmegen en Overbetuwe, de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat, omdat het allemaal rond en over de snelweg afspeelt. Wij hopen dat Nijmegen en de provincie hun verantwoordelijkheid nemen.  Rijkswaterstaat heeft een punt om niet mee te betalen. De Waalsprong is een wens van Nijmegen. De railterminal in Reeth een wens van de provincie en bedrijventerrein Park 15 met twee afdelingen komt er omdat Overbetuwe dat wil.’’ 

Tegelijk

De medewerking van Rijkswaterstaat bestaat eruit dat alle ingrepen tegelijk worden uitgevoerd en gezamenlijk worden aanbesteed. De aanbesteding is op korte termijn. Het nieuwe viaduct bij Reeth wordt tegelijk met de brug over het Pannerdens Kanaal bij Duiven gebouwd, als de A15 is doorgetrokken. Tegelijkertijd wordt de bestaande snelweg verbreed, tussen de knooppunten Ressen en Valburg.

Volgens de wethouder kan de Rijksweg-Zuid ondanks de verkeerstoename een tweestrooksweg blijven. De Rijksweg moet wel worden verbreed.

Dat fietsers in de knel komen met al die nieuwe inwoners van Nijmegen, een overslagpunt voor treinwagons en vrachtwagens en meer infrastructuur is onvermijdelijk. ,,Daarom besteden we extra aandacht aan de fietsers met waar mogelijk ongelijkvloerse kruisingen.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Betuwe