Jeroen Geuze
Volledig scherm
Jeroen Geuze © eigen foto

Online lesgeven: ‘Het kan zijn dat ze inloggen, maar dan gaan gamen’

Het virus en ikJeroen Geuze (38) is wiskundedocent aan het OBC in Elst. De mentor van 2 havo is sinds de schoolsluiting druk met het digitale onderwijs.

,,Toen de scholen werden gesloten, was ik blij dat de regering die keuze maakte. Donderdag werden bijeenkomsten van meer dan honderd personen verboden, terwijl we op school continu met een paar honderd mensen dicht op elkaar zitten. Dat voelde vreemd.

Quote

De uitdaging voor mij is om te kijken wat de leerlingen nodig hebben en daar interessan­te lessen voor samen te stellen

Voor een enkeling was het pittig

We zijn maandag direct begonnen met het organiseren van onderwijs op afstand. Met mijn achtergrond - een studie Kunstmatige Intelligentie aan de VU in Amsterdam - wilde ik daar graag een steentje aan bijdragen. 

We besloten gebruik te gaan maken van de applicaties Microsoft Teams, Magister en Socrative, voor toetsen.

Een dag later kregen alle OBC-docenten trainingen en workshops in het gebruik van de programma’s. De meeste leraren zagen het meteen zitten, voor een enkeling met minder digitale ervaring was het pittig. Roosters zijn gemaakt en donderdag startten we als school met deze nieuwe vorm van lesgeven.

Het meest mis ik de interactie

Mijn dagen breng ik nu grotendeels door voor de laptop aan mijn eetkamertafel. Ik geef lessen waarin ik de stof uitleg en leerlingen vragen kunnen stellen. Het meest mis ik de echte interactie, het menselijk contact. 

Dat is toch echt anders achter een scherm dan in de klas. Gemiddeld zit ik ruim 6 uur per dag achter de laptop, maar het komt ook voor dat ik om 08.15 uur begin en ’m pas rond vijven dichtklap.

Onderwijs op afstand vraagt om een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van leerlingen. De garantie dat ze de les echt volgen heb ik niet. 

Niemand die het door heeft

Het kan zijn dat ze inloggen en vervolgens de PlayStation aanzetten om een potje te gaan gamen. Niemand die het door heeft. Toch denk ik dat de meeste leerlingen het serieus nemen en actief meedoen.

Afgelopen week was er nog redelijk wat ondersteunend werk te verrichten. Ik hielp collega’s bij vragen en problemen omtrent deze nieuwe manier van werken. Hopelijk loopt dat komende week al soepeler en heb ik meer tijd om de lessen zo interessant mogelijk te maken voor de jongeren. 

Grote kans dat deze situatie langer dan een paar weken gaat duren. De uitdaging voor mij is om te kijken wat de leerlingen nodig hebben en daar interessante lessen voor samen te stellen. Dat wordt flink zoeken en experimenteren. Ik heb er zin in. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe