Volledig scherm
De Railterminal Gelderland moet gebouwd worden langs de Betuweroute, linksonder op de foto. Parallel aan de spoorlijn loopt de A15, met rechts ernaast het logistieke centrum van Heinz in aanbouw. © Spotcompanion

Ook het rijk heeft geld over voor Railterminal Gelderland

ARNHEM - Na de provincie Gelderland schaart nu ook het Rijk zich achter plan voor een Railterminal in Gelderland. Die terminal moet een halte voor Gelderse bedrijven langs de Betuweroute worden. Het Rijk wil 12 miljoen euro op tafel leggen om de railterminal aan te sluiten op de goederenspoorlijn.

De provincie reserveerde eerder al 43 miljoen euro voor de Railterminal, die bij Valburg in de Betuwe moet verrijzen.  ‘De railterminal Gelderland is een kans voor Nederland die we moeten benutten, het is de poort naar Europa en China’, zegt de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze.

Het Rijk en de provincie gaan ieder de helft betalen van de aansluitkosten aan het spoor van de railterminal Gelderland. Provincie Gelderland neemt daarnaast de ontsluiting van het terrein en de inpassing in het landschap voor haar rekening. Mogelijk komt er ook nog een bijdrage vanuit Europa.

De weerstand in de omgeving tegen het project groeit ondertussen. Tegenstanders hebben zich verenigd in de actiegroep Overbetuwe Overbelast. Ook de Nijmeegse overslagterminal BCTN, gelegen aan de Waal, is tegen. Het bedrijf stelt dat de spoorterminal nooit rendabel is te krijgen en dat exploitant DERT met staatssteun in het zadel wordt geholpen. 

Volledig scherm
© M Kuster

Klik op de graphic voor een grotere weergave.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe