Volledig scherm
De fietstunnel in Mook, waardoor fietsers veiliger van Cuijk naar Nijmegen kunnen fietsen. Ook de politiek in de gemeente Overbetuwe pleit voor fietstunnels, in Valburg en Oosterhout. © Theo Peeters

Pleidooi voor fietstunnels in Valburg en Oosterhout

VALBURG/OOSTERHOUT - Geen ‘lullige stoplichten’, maar twee tunnels zodat fietsers veilig en snel kunnen oversteken bij de toekomstige railterminal bij Valburg en Park 15 in Oosterhout. Provincie Gelderland vindt het niet nodig, de politiek in Overbetuwe wel.

Burger Belangen Overbetuwe (BBO) en D66 Overbetuwe willen dat er bij de Rijksweg-Zuid, ter hoogte van de Reethsestraat, een tunnel komt, zodat fietsers bij de ontsluitingsweg van de geplande railterminal het verkeer van en naar het goederenoverslagpunt niet hoeven te kruisen. Ook even verderop, bij de afslag van Park 15 moet een tunnel komen, gelet op de verwachte forse toename van het verkeer van en naar het nieuwe bedrijvenpark. ,,Van 16.100 verkeersbewegingen nu naar 27.300 in 2033 volgens een voorlopige verkenning”, licht Aad Noordermeer namens BBO toe.

De fracties van PvdA, Gemeente Belangen Overbetuwe en GroenLinks steunen de motie die BBO en D66 dinsdag indienen, waardoor een meerderheid in de raad ontstaat. Burgemeester en wethouders moeten opnieuw met de provincie in gesprek. ,,Het gaat er nu nog niet om wie voor welke kosten opdraait. Het gaat ons in eerste instantie om de veiligheid van de weggebruikers”, aldus Noordermeer.

Volgens BBO en D66 heeft het huidige plan, dat voorziet in twee kruispunten met verkeerslichten, negatieve gevolgen voor de doorstroming van het (vracht)autoverkeer en lijkt er onvoldoende rekening gehouden te worden met het gedrag van middelbare scholieren die in groepen naar scholen fietsen en die nu al bij Park 15 een drukke kruising moeten oversteken. Noordermeer: ,,Fietstunnels of -viaducten zijn noodzakelijk. Daarom verzoeken wij het college in het overleg met Rijk, provincie en gemeente Nijmegen nieuwe afspraken te maken.”

De fietsersbond in Overbetuwe is blij met de eis van de Overbetuwse politiek. ,,Gezien de druk van het overstekende vrachtautoverkeer is uit veiligheidsoogpunt een ongelijkvloerse kruising noodzakelijk”, meldt Willem O. van Middendorp van de fietsersbond.

Een gunstige toevalligheid is dat de Hoge Brugstraat,  die aansluit op de Reethsestraat, al verhoogd is aangelegd, geeft Van Middendorp aan. ,,Hier zou vrij soepel een fietsviaduct op aangesloten kunnen worden.”

Liever nog ziet de fietsersbond dat de Hoge Brugstraat autovrij wordt. Van Middendorp: ,,Wanneer het noodzakelijk blijft om de straat voor autoverkeer toegankelijk te houden, dan zou die als fietsstraat moeten worden ingericht om de ‘sluipwegautomobilist’ op deze weg er van te doordringen dat de fiets ter plekke prioriteit heeft.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe