Volledig scherm
Leefbaar Reeth wil met een proefstoplicht de overlast van vrachtwagens door de (mogelijke) komst van de railterminal bij Valburg aantonen. © ANP XTRA

Proefstoplicht moet bewijs leveren voor overlast bij railterminal Valburg

VALBURG/REETH - Als de omstreden railterminal bij Valburg er komt, zoals de provincie Gelderland en Overbetuwe willen, komen er iedere dag zo’n 350 vrachtwagens extra de Rijksweg-Zuid oprijden. Actiegroep Leefbaar Reeth is ervan overtuigd dat dit een ongekende verkeerschaos op gaat leveren en wil dat bewijzen met het plaatsen van een proefstoplicht. 

Quote

Ik zie nu al dat de Rijks­weg-Zuid veel te vaak vol staat

Koss Nijssen, Leefbaar Reeth

Het stoplicht zal, als de gemeente akkoord gaat en een vergunning afgeeft, een keer tijdens de ochtend- en een keer tijdens de avondspits ingezet worden, meldt Koos Nijssen. 

De secretaris van Leefbaar Reeth woont zelf om de hoek van de toekomstige railterminal. ,,Met eigen ogen zie ik nu al dat de Rijksweg-Zuid veel te vaak vol staat. Als er straks iedere twee minuten een stoplicht op rood springt omdat een vrachtwagen in gaat voegen, wordt dat alleen maar erger.” 

Nijssen geeft toe dat het twee keer plaatsen van een proefstoplicht bij lange na geen wetenschappelijk onderzoek is. Hij hoopt dat de gemeente niet alleen een vergunning af gaat geven, maar het actieplan ook steunt met matrixborden, die automobilisten wijzen op de actie. 

Een gediplomeerd dronevlieger zal boven het verkeer vliegen om beelden te maken, die later geanalyseerd kunnen worden. Leefbaar Reeth hoopt voor het einde van het jaar te kunnen gaan experimenteren met de proefstoplichten.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe