Volledig scherm
© Streetview

Railterminal overschaduwt landschapsplannen

VALBURG - Formeel ging het maandagavond op Watergoed in Valburg niet over de railterminal die daar is voorzien, maar over het landschapsplan in het gebied rondom de voorziene locatie. De praktijk is anders, omwonenden willen de terminal gewoon niet. Punt.

De provincie Gelderland stelde 4.5 miljoen euro beschikbaar voor maatregelen in het landschap die de overlast voor omwonenden van de A15, de Betuweroute en de nog aan te leggen Railterminal Gelderland (RTG) moet verminderen.

Die plannen liggen in hoofdlijnen klaar en zijn opgesteld met medewerking van klankborgroepen van omwonenden. Die hoofdlijnen moeten nu tot concrete plannen gaan leiden en daarvoor wordt opnieuw een rol van omwonenden verwacht.

De avond op Watergoed in Valburg stond gisteren dan ook in het teken van de presentatie van die hoofdlijnen en het werven van omwonenden voor de werkgroepen die mogen meedenken over de definitieve plannen.

Op papier dan, want de kleine honderd belangstellenden waren toch vooral gekomen om hun weerstand tegen de komst van de railterminal kenbaar te maken. Door dat gewoon letterlijk te zeggen, wat veel applaus opleverde, maar ook door kritische vragen te stellen over het landschapsplan.

Dat plan mocht dan met inbreng van omwonenden tot stand zijn gekomen, opvallend veel mensen lieten weten zich helemaal niet in de plannen te herkennen, of er helemaal niet bij betrokken te zijn geweest.

,,Mooi hoor, dat jullie nu een plan voorleggen dat formeel niets met de RTG te maken heeft en voorziet in leuke dijkjes, waterpartijen en fietspaden. Wij zien het wel in samenhang met die terminal, de A15, de Betuwelijn en Bedrijvenpark A15. Wij willen s’nachts kunnen slapen, de leefbaarheid van onze woonomgeving staat op het spel. We willen die terminal gewoon niet’’, vat een Valburgse de stemming van de zaal samen.

Toch hield Koos Nijssen, lid van de klankbordgroep die bij het landschapsplan betrokken was èn fel tegenstander van de komst van de railterminal, een pleidooi om wel aan die nieuwe werkgroepen mee te doen. ,,Ik sta hier niet voor niets met een petitie tegen de railterminal. We hopen echt dat die er niet komt. Maar de kans dat hij er wel komt schat ik op 85 procent. En dan is het noodzakelijk om toch mee te praten over de inrichting van het landschap. Als dat ding er komt is het ook in ons belang om de overlast zoveel mogelijk te beperken’’, aldus Nijssen.

Overbetuwe wil in gesprek met omwonenden, maar gaat wel met deelgebieden werken. Ten noorden van de A15 met een westelijke (Valburg) en oostelijke (Reeth en Elst) en aan de zuidkant met inwoners uit Slijk-Ewijk en Oosterhout. Belangstellenden kunnen zich tot en met 13 januari inschrijven.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe