Volledig scherm
De voormalige wijntanks nemen de rotondes op de Dodewaardsestraat. De route tussen de haven van Beijer en de Industrieweg werd gisteren kort afgesloten voor het verkeer om de brede tanks alle ruimte te geven. © Rolf Hensel

Wegen Dodewaard even dicht voor ‘twee kleintjes’

DODEWAARD - Volgens directeur Willem Hop van voedingsmiddelenbedrijf Riho in Dodewaard gaat het maar om twee kleine tankjes. Toch werden er donderdagavond in Dodewaard straten afgesloten voor het verkeer om de twee opslagtanks vanuit de Dodewaardse haven bij Beijer naar Riho aan de Voorenswei te vervoeren.

Het is donderdagavond 19.45 uur als Joery Jongsma van het gelijknamige transportbedrijf uit Steenwijk zijn colonne van twee diepladers en begeleidende jeeps om de wegen af te zetten in beweging wil brengen. De verplichte pauze is net voorbij en de twee grote tanks liggen al sinds eerder die middag op de wagens. Dan blijkt de bestickering van de grote uitstekende tanks nog niet in orde. Het levert een half uur vertraging op.

Als er om 20.15 dan eindelijk wordt weggereden bij Beijer is dat de laatste etappe van een reis die in december in het Duitse Pfaffenweiler begon. Daar reed Jongsma de oude wijnopslagtanks naar Breisach am Rhein, waar ze weer in een schip werden geladen. Via de Rijn en de Waal ging de reis naar Dodewaard. 

Tweede leven

Daar rijdt de colonne uiteindelijk soepel via de drie rotondes op de Dodewaardseweg naar de Bonegraafsestraat en de Industrieweg waar Riho ligt. De nieuwe eigenaar van de twee tanks die werden gekocht via het bedrijf van Bert van den Hof.

,,Wij richten ons op de circulaire economie en proberen oud materiaal uit de industrie een nieuwe functie te geven in plaats van sloop. Deze tanks zijn oud, maar wel van hoogwaardig roestvrij staal en kunnen nog jaren mee. Dus ik ben blij met deze nieuwe bestemming in Dodewaard.”

Grootste speler in Europa

Bij Riho worden de voormalige wijntanks gebruikt voor de opslag van licithine. Een product dat wordt gescheiden van plantaardige olie en weer wordt gebruikt door de chocolade-industrie. ,,Zonder licithine geen chocola. Wij zijn de grootste speler op de Europese markt en leveren zestig procent van alle gebruikte licithine", weet Hop.

,,En dat vanuit Dodewaard. Dit zijn voor ons kleine tankjes met hun 245.000 liter. We hebben hier ook tanks waar 2,3 miljoen liter in gaat. Dus van dat 'grote’ transport op de weg zie je hier dat die omvang ook maar relatief is.”

Een kleine groep inwoners kwam het uitzonderlijke transport, waarvoor de gebruikte wegen korte tijd werden afgesloten, bekijken. ,,Jammer dat die nieuwe weg er nu ligt. Als ze door het dorp hadden gemoeten was het veel spannender geweest", klinkt het langs de weg. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Betuwe