Volledig scherm
VVD voert actie voor de trein tussen Nijmegen en Kleef.

Kleef zet druk op plan spoorlijn naar Nijmegen

KLEEF - Er moeten op korte termijn concrete stappen worden gezet om de voormalige spoorverbinding Nijmegen-Groesbeek-Kleef daadwerkelijk nieuw leven in te blazen.

Dat heeft de gemeenteraad van Kleef deze week unaniem besloten. Kleef wil een euregionaal projectburau optuigen dat onder meer als taak krijgt om subsidies binnen te halen voor het herstellen van de in 1991 gesloten spoorlijn.

De lightrailverbinding tussen Kleef en station Heyendaal in Nijmegen vergt een investering van 20 miljoen euro. Als ook andere gemeenten in de grensstreek (Kranenburg, Groesbeek en Nijmegen) de reactivering van de spoorlijn steunen, dan is de kans groot dat de bondsregering in Berlijn de aanlegkosten fors subsidieert.

Een Duits-Nederlandse lobby probeert gemeenten in het grensgebied warm te krijgen voor een railverbinding tussen Nijmegen en Kleef. Het idee is om de lichte trein die nu al tussen Düsseldorf en Kleef pendelt door te laten rijden naar de Nijmeegse campus via Kranenburg en Groesbeek.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.