Mel C beschikt ruim 20 jaar na Wannabe nog altijd over girlpower!
Generatie YMelanie Chisholm werd wereldberoemd als Mel C van de Spice Girls. In de jaren 90 veroverde de bestverkopende meidengroep aller tijden de wereld met hits als Wannabe en het fenomeen girlpower.
Met een schaterlach brengt Melanie Chisholm in één klap leven in de brouwerij in een pub in Noord-Londen. De deftige, voornamelijk bejaarde gasten kijken geërgerd op van hun aperitief. Als ze de lichte commotie ontwaart, twinkelen haar ogen. De guitigheid druipt van haar gezicht. Op 43-jarige leeftijd straalt ze nog altijd girlpower uit, het handelsmerk van de Spice Girls.
De beroemde clip van hun wereldhit Wannabe komt hierdoor meteen in een ander daglicht te staan. Het vijftal rent daarin brutaal en zelfverzekerd het exclusieve St Pancras Renaissance Hotel binnen. Pogingen van het personeel de ongenode gasten tegen te houden, worden met gemak omzeild, terwijl een perplexe man een zoen op de mond krijgt. Deze levenshouding, zo laat Chisholm zien, was geen act maar een afspiegeling van hun karakters.
,,We zaten barstensvol bravoure”, vertelt Chisholm. ,,Jutten elkaar op. We gaven elkaar dat vertrouwen in onszelf. Voordat we zelfs maar een single hadden uitgebracht, dachten we oprecht al beroemd te zijn. Waarschijnlijk waren we onuitstaanbaar, maar het werkte wel in ons voordeel.” Deze jeugdige onschuld fungeerde als een natuurlijk schild tegen de abrupte wereldfaam.
Dit artikel is onderdeel van het generatieproject Dit Zijn Wij. Kom na de klik alles te weten over Generatie Y.
Beatlemania
De Beatlemania, als iets eenmaligs gezien, kreeg in de vorm van de Spice Girls een moderne variant. ,,Voor een radioprogramma van de BBC, waar ik straks aanschuif, bekeek ik gisteren een documentaire over The Beatles”, zegt Chisholm. ,,Ik werd er behoorlijk emotioneel van. Je kan ons muzikaal niet vergelijken, maar op andere vlakken wel. Die gelijkenissen brachten een hoop herinneringen naar boven.”
Chisholm doelt niet alleen op de astronomische verkoopaantallen van albums (85 miljoen) en de aan gekte grenzende adoratie, maar ook aan de formatie van de meidengroep. ,,Mensen denken altijd dat we ‘bedacht’ waren, maar het ligt iets gecompliceerder.” Chisholm schetst de geboorte van de Spice Girls als een Britse versie van het sprookje Pinokkio, waarin een houten trekpop tot leven wordt gewerkt.
Emma
Heart Management, in de rol van speelgoedmaker Gepetto, plaatste een advertentie in het blad Stage. Wie zich aanmeldde, maakte kans om lid van een girlband met de werktitel Touch te worden. Daarop kwamen ruim vierhonderd reacties. Na twee auditierondes bleven Victoria Adams, Melanie Brown, Geri Halliwell en Chisholm over. Emma Bunton verving na een paar maanden Michelle Stephenson met wie het niet klikte.
Chisholm krijgt een nostalgische blik in de ogen. ,,Paul McCartney zei in die documentaire, dat zodra Ringo Starr zich bij de band voegde, er iets speciaals gebeurde. Alle stukjes van de puzzel vielen samen. Er ontstond iets magisch. Dat is exact wat er bij ons gebeurde, toen Emma kwam. ,,Met haar erbij sloeg er een vonk over.” Tot leven gewekt maakten zich ze los van de bedenkers en trokken erop uit.
Sneeuwbaleffect
,,We gingen weg bij Heart Management, omdat we niet het gevoel hadden dat ze wisten wat ze aan het doen waren. We gingen zelf aan de slag met songwriters en producers. Toen we ons eerste album bijna af hadden, liepen we manager Simon Fuller – een popgoeroe – tegen het lijf. Daarna sloten we in 1995 een platencontract af bij Virgin Records. Er ontstond een sneeuwbaleffect.”
Als Spice Girls, elk met een eigen stijl en een bijnaam, veroverden ze de wereld. Chisholm noemt de stijlkeuze een uitvergroting van hun karakters. ,,We droegen tijdens de repetities altijd verschillende outfits om op het podium in identieke pakjes te verschijnen. Dat was een beetje vreemd. We kozen voor kleding waarin we ons prettig voelden.” Sportfanaat Chisholm, gehuld in trainingsbroek en gymschoenen, veranderde zo in Sporty Spice.
Seksisme
Girl power kwam ook op natuurlijke wijze tot stand. ,,We kregen te maken met seksisme”, legt ze uit. ,,Politieke idealen zaten er niet achter. We werden gediscrimineerd en namen ons voor daar een stokje voor te steken. We moesten een girlband voor meisjes zijn. Om te laten zien dat meisjes net zo succesvol kunnen zijn als jongens.” Een schaterlach volgt. ,,Dat is ons aardig gelukt.”
De fenomenale doorbraak van de Spice Girls kan Chisholm vatten in een moment. Na de debuutsingle Wannabe, nummer één in de hitlijsten van 37 landen, kregen ze een uitnodiging om de feestverlichting op Oxford Street te ontsteken. ,,We traden overal op, maar nooit als hoofdact. Dit was speciaal voor ons. We keken uit het raam van ons hotel en zagen ongeveer 500.000 mensen staan. We wisten onmiddellijk de top te hebben bereikt.”
Feminisme
Chisholm kijkt met trots terug op haar rol als icoon van de jaren 90. Ze vormde met de Spice Girls het boegbeeld van Cool Britannia, de periode waarin Engeland haar levenslust hervond en toonaangevend werd. ,,Iedereen zat vol optimisme. Een fantastische tijd. New Labour, met Tony Blair. Bands als Blur en Oasis. En wij met girlpower. Feminisme bestond al eeuwen. Maar de boodschap werd door de tijdgeest enorm uitvergroot.”
Dat adel verplicht, merkte Chisholm snel. Ze moest een rolmodel zijn voor miljoenen meisjes in de wereld. Een zware last voor iemand van net 20. Als soloartieste, opererend onder de naam Melanie C, en moeder van Scarlet (8) gaat het haar makkelijker af. ,,Ik wil nu heel graag een inspiratie zijn”, zegt ze. Haar bagage – een depressie en een (verholpen) eetstoornis – deren haar niet meer. ,,Ik ben niet perfect. Dat vond ik een obstakel. Nu niet meer.”
Met haar nieuwe, zeer goed ontvangen album Version of Me trekt ze nu de wereld over. Het vervult haar met trots dat een flink deel van de fans de Spice Girls een warm hart toedroegen. ,,Twintigers en vroege dertigers met veranderde interesses die nog altijd liefde voelen voor iets uit hun kindertijd. Heel cool. Al zie ik ook een nieuwe generatie opstaan. Dat mijn plaat meer elektronisch is, sluit aan bij hun smaak.”
Girlpower
Chisholm, in Brazilië op nummer één, geniet van de minder beklemmende vorm van het sterrendom. ,,Roem”, zo stelt ze, ,,voelt als een gevangenis. Het begint als een ongelooflijk mooi sprookje, totdat je erachter komt dat je je niet meer vrijuit te kunnen bewegen.” Toch had ze het voor geen goud willen missen. De essentie van girlpower draagt ze als een trofee met zich mee.
,,Als al die ontmoetingen met sterren, hoogwaardigheidsbekleders en leden van het koninklijk huis me iets hebben geleerd, dan is het wel dat niemand beter is dan jij. Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt of naar welke school je bent geweest. We zijn allemaal mensen. Laat anderen je nooit het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent. Dat ben je namelijk wel.” Die boodschap, opgepikt door miljoenen fans in de jaren 90, komt uit haar poriën.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
Verloren Generatie
Overal aan meebetaald, maar nergens recht op
De Verloren Generatie, journalist Peet Vogels hoorde de term onlangs langskomen toen het ging over hoge jeugdwerkloosheid door de recessie. ,,Hé, daar hoorde ik ook bij, in 1982'', dacht hij. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
Patatgeneratie
Coffeeshopmagnaat: Het was me niet om het geld te doen
Wat ooit 's werelds grootste coffeeshop was, is nu een opslagplaats van verweesde spullen. Aan het plafond hangt een metersgrote octopus. Op de grond staat een centrifuge om joints voor te draaien. Vijf toonbanken naast elkaar geven een indruk van de immense volksstromen uit Zeeland, België en Frankrijk die hier hun wiet kochten. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.
-
Verkeershinder in Arnhem door wedstrijd Vitesse-Ajax
ARNHEM - Weggebruikers moeten zondagmiddag 19 februari rekening houden met vertraging rond stadion GelreDome. In verband met de wedstrijd Vitesse-Ajax wordt de Batavierenweg in Arnhem-Zuid in zuidoostelijke richting tussen 12.30 en 17.15 uur afgesloten voor verkeer. -
Babyboomers
Pil maakte vrouwen baas in eigen buik
De anticonceptiepil heeft veel betekend voor de babyboomgeneratie en de emancipatie van de vrouw. Seksuoloog Willeke Bezemer: ,,Vrouwen kregen meer tijd om zich te scholen.'' -
Dit zijn wij
Millennials zijn van de series: deze zijn het verslavendst
De komende zes weken zoomen we onder de noemer Dit Zijn Wij in op de zes generaties in Nederland. Vandaag de millennials, die zowel generatie Y als Z bestrijken en geboren zijn vanaf de jaren '80. Deze groep is dol op bingewatchen: series in één ruk uitkijken.