Volledig scherm
De op een na langste bovenleidingbalk van Nederland. © ProRail

Superlange balk voor bovenleiding geplaatst bij station Zwolle

ZWOLLE - Bij station Zwolle is de op een na langste bovenleidingbalk van Nederland geplaatst. Het gaat om een ijzeren portaal van 43 meter waaraan de draden en leidingen hangen boven het spoor. 

Dat er in Zwolle zo'n grote overbrugging nodig is, symboliseert het belang van het station, weet woordvoerder Aldert Baas van ProRail. De balk gaat over meerdere sporen heen; vanuit de stad vertrekken treinen naar acht verschillende richtingen.

Verlengd

Het station is zestien dagen lang afgesloten in verband met werkzaamheden. Zo worden perrons ingekort of juist verlengd, sporen verdubbeld en wissels vernieuwd. ,,Het werkt ligt op schema,’’ vertelt Baas. ,,Zoals we het hadden bedacht. Het weer is ook prima, er staat slechts een klein beetje wind. De hitte kan wel een uitdaging zijn, want ook alle stalen onderdelen worden heet. Daar moeten we dus wel rekening mee houden.’’

Noorden

Het werk bij station Zwolle gaat dag en nacht door en duurt tot en met 15 juli. Het is onderdeel van een groter project om het treinverkeer in het noorden van het land te verbeteren.  Dat wil zeggen: meer en snellere reismogelijkheden. Het station bedient dagelijks 60.000 reizigers en is daarmee het tweede spoorknooppunt van Nederland. Tot 2022 zijn er werkzaamheden om de sporen, perrons en beveiliging te verbeteren.

Op een speciale website plaatst ProRail dagelijks foto's van de werkzaamheden. Ook wordt iedere dag een journaaluitzending gemaakt waar niet alleen bouwers, maar ook omwonenden aan het woord komen.

Volledig scherm
Op het perron liggen nieuwe sporen en dwarsliggers klaar. © ProRail
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.