Volledig scherm
© Rolf Hensel

Daar hebben wij een woord voor

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

In het Spijkerkwartier in Arnhem konden bezoekers afgelopen weekend in veel woningen op bezoek om te genieten van kunst. De tweedaagse manifestatie heette 'Kunst op de koffie' dus je mag veronderstellen dat het gezellig was in huiselijke sfeer en misschien zat er op sommige locaties wel een stukje appeltaart bij voor het publiek. Kunst over de vloer en de kijkers er achteraan, zo was het idee.

Grote herenhuizen

Nu zijn de woningen in die prachtige wijk in Arnhem gebouwd als grote herenhuizen, maar na de oorlog verloederde dat al snel, tot grote vreugde van al die studenten en kunstenaars die sindsdien in machtig grote kamers voor weinig geld konden genieten van de ruimte en de marmeren gangen die er liggen. In een van die grote kamers maakte Heidi Linck een installatie die verwijst naar de oorlog en de gruwelen die in die tijd over de mensheid zijn uitgestort. Een grote bruine kast uit die bruine tijd vormt het middelpunt van haar kunstingreep.

De overige meubels in de kamer zijn afgedekt met bruine doeken. De muren zijn stemmig bruin geschilderd en Heidi zelf poseert naast de kast in een bruine trui. Ze heeft trouwens prachtig bruin haar ook.

Ton sur ton

In kringen van kunstenaars heet dat wat hier gebeurt ton sur ton. Kleurtoon bij kleurtoon. Zo werken schilders door in een hoofdkleur slechts subtiel te variëren en zo een sfeerbeeld te scheppen dat effect heeft op het gevoel van de toeschouwer.

Stel je voor dat hier het beeld werd verstoord door een groen plantje of een rondslingerend rood brandweerautootje. Dat was toch vreselijk? In deze stemmige kunstinstallatie is het licht op de armen en het gezicht van Heidi Linck het stralend middelpunt van de compositie.

De vraag doemt wel op of zij die twee dagen lang ook echt onderdeel van haar eigen kunstwerk is geweest. Wie er bij was, weet het wel. En voor de overigen hebben we gelukkig de foto nog.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.