Volledig scherm
© Gemeente Enschede

Een bestuurlijk gezelschap met vrijwel alleen maar mannen: ‘Dit is niet zo 2019'

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

Op Internationale vrouwendag kijken we ook even naar hoe het in de fotografie gesteld is met het beeld van de vrouw. De foto die we aan een nadere beschouwing onderwerpen is dit groepsportret. Hier zien we twee ambassadeurs tijdens een bezoek aan de Achterhoek en Twente in gezelschap van regionale bestuurders.

Geen eer te behalen?

De fotograaf heeft bij zo een gelegenheid waarschijnlijk te maken met een persmedewerker die het fotomoment regelt. Dan is er ook nog zoiets als protocol wat de plaatsing van de verschillende personen bepaalt. De locatie ligt min of meer vast, want er wordt gebruikgemaakt van een geschikte plek in het gebouw waar de ontmoeting plaatsvindt. 

Is er dan geen eer meer te behalen voor de fotograaf? Wel zeker wel! Hij kiest voor het licht en de beeldhoek en is zo verantwoordelijk voor het zicht op de tweede, derde en verdere rijen. Hij is de regisseur. Misschien is het allemaal niet zo strak en kan hij vragen of mensen andere posities kunnen innemen. Hij kan ook zelf ergens anders gaan staan, aan de zijkant of op een trapje bijvoorbeeld. Of kiezen voor een making-of-moment, waarop de verdeling anders is. 

Niet van deze tijd

Want laten we wel wezen, deze foto lijkt niet van deze tijd, met alleen heren op de voorgrond. Wie is hier verantwoordelijk voor? Is dit echt hoe het is? Dat is moeilijk te geloven. Is het de ceremoniemeester ter plekke die dit bepaalde? Had geen van die mannen of vrouwen het benul dat dit vreemd zou staan? Heeft de fotograaf zelf even niet goed opgelet? Vond hij het wel een grappig beeld, die mannen met hun pakken en hun dassen zo naast elkaar? Is het de redacteur van de krant die deze foto heeft gekozen uit een grotere fotostapel die dit het meest veelzeggende beeld vond? 

De vraag zal hier niet even beantwoord worden of deze foto daarmee een verslag is van hoe het was of een onderhuidse boodschap is van hoe het niet moet zijn. Wíe in het grotere geheel waarin de fotograaf maar één van de rollen speelt hier had moeten ingrijpen blijft onbeantwoord. Maar dat de foto voor de goede lezer een uitnodiging is om te gaan nadenken over hoe het zou moeten zijn lijkt evident. Zo beschouwd is het een goede foto. Maar vooral níet zo 2019.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.