Volledig scherm
© Jan Ruland van den Brink

Een compositie-oefening in beperkt historisch kleurbeeld

zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

Nabij Doetinchem ligt Landgoed Hagen met daarop de havezate oftewel kasteel De Kelder. Nu is er van het kasteel wel meer over dan enkel de kelder maar er zijn flinke delen in de loop van de eeuwenoude geschiedenis verdwenen.

Oorlogen en branden hebben het gereduceerd tot een kleine ruimte die helaas slechts incidenteel gebruikt kan worden. Nu zijn er plannen om toch wat van de oude luister te herstellen door het weer aanbouwen van een verloren gegane vleugel.

Familie Beelaerts van Blokland

De energie daarachter komt van de stichting die van de adellijke familie Beelaerts van Blokland de resten van Hagen over nam. Een van de familieleden woont zelfs nog in het complex. We hebben het dus over een kasteel dat niet meer intact is, over familieleden die het oude bezit nog altijd na aan het hart ligt en over mogelijke nieuwbouw. Voor de fotograaf is dat misschien wel een eitje.

Kijk eens naar de foto waarop je precies ziet dat er een stuk muur ooit verdween. Zou daar de nieuwbouw ook tegen aan komen? En dan staan die twee broers Beelaerts van Blokland wellicht al op de plek die straks een mooi herstelde binnenruimte zal zijn. Die raampjes en de luiken rechts zijn er voor om de compositie van de foto te bewaren.

Rechte lijnen

Het geheel, als foto, lijkt op wat een eerstejaars kunststudent als vorm-oefeningen moet maken. Iets met rechte lijnen, horizontale en verticale, kleine streepjes haaks op de horizon, rechthoeken van witte en donkere vlakken, en beperkt kleurbeeld, in dit geval van groen en roodbruinen, en dat allemaal niet-symmetrisch verdeeld in het kader.

Binnen dat strakke streepjes- en vlakjespatroon past het contrapunt van de twee heren die elkaar ook al zo mooi aanvullen prima.

Visuele tegenpolen

Dat is wat je als beeldmaker hoopt, dat de elementen in je beeld elkaar complementeren door visuele tegenpolen te zijn. Zoals de ene heer een pochet en de ander een das draagt. Doordat die allebei in het kleurbeeld passen wordt de eenheid in stand gehouden.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.