Advies Remkes: boeren en automobilisten kunnen borst natmaken
STIKSTOFCRISISVicepremier Carola Schouten zegt dat het kabinet geen taboes uit de weg zal gaan bij het oplossen van het stikstofprobleem in Nederland. Dat zei ze in reactie op een advies van oud-minister Johan Remkes die stelt dat het kabinet ‘zo snel mogelijk drastische maatregelen moet nemen’, zoals inkrimping van de veestapel en verlaging van de maximumsnelheid.
Zoals deze site zaterdag al onthulde, adviseert Remkes het kabinet om op korte termijn impopulaire beslissingen te nemen. ,,We moeten ons realiseren dat in ons land niet alles kan’’, zei Remkes bij de presentatie van zijn advies. ,,Er zijn noodmaatregelen nodig.’’ Volgens hem moet er haast worden gemaakt met het nemen van ‘harde keuzes’.
De VVD-coryfee roept het kabinet op zo snel mogelijk in actie te komen om de uitstoot van stikstof terug te dringen en de natuur te herstellen. Het adviesrapport, dat 47 pagina’s telt, heeft de veelzeggende titel ‘Niet alles kan’.
We moeten ons realiseren dat in ons land niet alles kan
Remkes heeft geen pasklare oplossing voor de duizenden bouwprojecten die stilliggen door de stikstofuitspraak van de Raad van State. De hoogste rechter bepaalde dat veel bouwvergunningen onwettig zijn, omdat natuurgebieden door de uitstoot van stikstof worden aangetast. Remkes schat in dat de vergunningverlening op korte termijn niet overal kan worden vlotgetrokken. Dat betekent dat veel projecten voorlopig niet kunnen doorgaan.
Van de bouw tot het verkeer en van veehouderijen tot de industrie: overal waar stikstofuitstoot plaatsvindt, moet volgens Remkes de uitstoot omlaag. Maar over de veehouderij en het verkeer is hij het duidelijkst: in die sectoren is op korte termijn de meeste winst te behalen. Het kabinet laat waarschijnlijk volgende week weten welke adviezen het overneemt.
Gerichte sanering
Remkes: ,,Er moet snel in kaart worden gebracht welke veehouderijen verouderde stalsystemen hebben en relatief veel ammoniak uitstoten bij stikstofgevoelige natuurgebieden. Als dit duidelijk is, kan de overheid een gerichte verwerving of sanering van agrarische bedrijven uitvoeren.’’ Dat betekent dat de veehouderij in de omgeving van Natura2000-gebieden moet inkrimpen. Daarvoor moet de overheid de portemonnee trekken.
Volgens hem is er in de landbouw al veel geïnvesteerd om schoner te produceren. ,,Dat is allemaal mooi, maar niet genoeg.
Ook adviseert Remkes om de maximumsnelheid te verlagen op snelwegen én provinciale wegen. ,,Hiermee kan per regio worden gevarieerd’’, zegt hij. De VVD’er zegt dat een verlaging van de snelheid verstandig is op wegen ‘waar dat effect heeft op de neerslag van stikstof in kwetsbare natuurgebieden’. In een tabel laat Remkes zien in welke mate de vervuilende uitstoot van auto’s afneemt als de maximumsnelheid omlaag gaat van 130 kilometer naar 120, 100 of 80 kilometer per uur.
List onacceptabel
Volgens Remkes is een ‘juridische list’ onacceptabel. Daarmee haalt hij uit naar zijn partijgenoot en minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen. Zij zei eerder op een ‘list te zinnen’ om de opening van Lelystad Airport toch door te kunnen laten gaan. Ook die opening staat door de stikstofuitspraak van de Raad van State onder druk.
‘Natuur is belangrijk’, staat in het advies van Remkes. ‘In de eerste plaats omdat mensen niet zonder natuurbeleving in hun omgeving kunnen. We waarderen intrinsiek de aanwezigheid van natuur, het belang van schoon water, een schone lucht en een gezonde bodem. In de tweede plaats omdat natuur een essentieel onderdeel uitmaakt van ons welzijn en onze gezondheid en Nederland er veel slechter voorstaat zonder goede natuur’.
Natuurherstel
De VVD’er haalt ook wetenschappers aan die aandacht vragen voor de ‘grauwe deken van schadelijke stoffen’ die over Nederland ligt. Dan gaat het niet alleen om stikstof, maar ook om CO2, fosfaat en methaan. ‘Alleen vermindering van uitstoot zal niet voldoende zijn om de kwaliteit van Natura2000-gebieden te verbeteren. Herstelmaatregelen zijn daarnaast noodzakelijk’.
Die herstelmaatregelen - zoals het waterpeil verhogen en grond afgraven - zijn al eerder voorgesteld, maar de uitvoering ervan loopt volgens Remkes hopeloos achter. Het Rijk en de provincies moeten er veel meer haast mee maken én er extra geld voor uittrekken.
Koeien in de wei
In het advies van Remkes valt verder op dat hij erop wijst dat boeren nu eigenlijk een vergunning moeten aanvragen voor de weidegang van koeien. Minister Carola Schouten van Landbouw gedoogt op dit moment dat koeien naar buiten gaan. Remkes adviseert die gedoogstatus voorlopig te handhaven, maar hij komt dit jaar nog met een extra advies hierover.
De VVD’er zegt ook dat het kabinet kritisch moet kijken naar subsidies die nu worden verstrekt voor het bijstoken van biomassa in energiecentrales. Remkes komt volgend jaar met een tweede advies. Daarin waarschuwt hij nu al dat hij dan ook maatregelen gaat voorstellen voor het vrachtverkeer, openbaar vervoer, de lucht- en scheepvaart.
Tweede Kamer
In de Tweede Kamer wordt door partijen wisselend gereageerd op het advies. De regeringspartijen geven alle vier aan dat er iets moet gebeuren, maar zijn het onderling nog niet eens over hoe hard er moet worden ingegrepen.
D66-fractievoorzitter Rob Jetten spreekt van een ‘kraakhelder rapport’. ,,We willen onze kostbare natuur beschermen én huizen blijven bouwen voor mensen die nu geen betaalbare woning kunnen vinden. Maar dan moeten we wel scherpe keuzes maken.’’ Ook regeringspartij ChristenUnie zegt bij monde van Kamerlid Carla Dik-Faber actie te willen. De partij wil een lagere maximumsnelheid, investeren in ‘kringlooplandbouw’en overlast van vliegverkeer beperken.
Terughoudend
Regeringspartijen VVD en CDA reageren echter terughoudender. Volgens Kamerlid Jaco Geurts biedt het advies ‘goede bouwstenen’. Volgens hem is ‘regionaal maatwerk nodig'. ,,Generieke oplossingen, zowel in de landbouw als voor de snelheid op de snelwegen, zijn geen oplossing voor het probleem.’’
Volgens VVD-Kamerlid Mark Harbers staat voor zijn partij voorop dat er geen maatregelen worden genomen ‘die onevenredig hard landen in één sector'. ,,Alleen zo kunnen we de vergunningsverlening weer op gang brengen en onszelf een weg uit het woningtekort bouwen.’’
Kritiek
Ook in de oppositie wordt verschillend gereageerd. GroenLinks-leider Jesse Klaver wil dat het kabinet het advies overneemt en snel uitvoert. ,,Dit is een revolutionair advies. We moeten de natuur herstellen. Het kabinet heeft geen enkele reden meer om te wachten. Het is tijd voor actie.” De Partij voor de Dieren noemt het advies ‘halfslachtig’. ,,De veehouderij wordt deels gesaneerd, maar er gaat ook enorm veel subsidie naar het in stand houden van megastallen’’, zegt PvdD-Kamerlid Esther Ouwehand.
PVV-leider Geert Wilders noemt het advies daarentegen ‘onbegrijpelijk’. ,,In plaats van met noodwetgeving te komen adviseert Remkes nu om de veehouderij te saneren, de maximumsnelheid op wegen te verlagen en het onmogelijk te maken om normaal te bouwen. Als Rutte deze adviezen opvolgt kan de VVD net zo goed fuseren met GroenLinks en laat hij de hardwerkende burgers en ondernemers opnieuw keihard in de steek.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
bijziendheid5
Tweede Kamer: Minder ogen op iPads en smartphones om ‘onzichtbare pandemie’ te stoppen
Kinderen en jongvolwassenen moeten meer naar buiten en het aantal schermuren tot een minimum beperken om ernstige bijziendheid te voorkomen. Daarin moeten scholen en gemeentes meer verantwoordelijkheid nemen, vindt de Tweede Kamer. SP, GroenLinks en Partij van de Arbeid willen onderzoeken of een nieuwe wet mogelijk is. Andere partijen vinden dat er spoedig meer buitenspeellocaties moeten komen. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUMMet video3
Kamer vreest dat landbouwakkoord in gevaar komt: ‘Minister beschadigd door Kamer niet te informeren’
Minister van Landbouw Piet Adema wacht vandaag een stevig debat. Hij heeft de Kamer verkeerd geïnformeerd én boeren op het verkeerde been gezet. De Kamer vreest dat het landbouwakkoord in gevaar komt. -
PREMIUMbijziendheid stijgt
Mogelijk toch einde aan smartphone in de klas: ‘Ik stop pas als dit geregeld is’
De invoering van een landelijk verbod op smartphones in het klaslokaal lijkt toch weer op tafel te liggen. Diverse politieke partijen broeden nog op een ban, maar willen eerst met het onderwijs in gesprek. Het aantal schermuren moet drastisch omlaag om de kans op ernstige bijziendheid bij kinderen en jongvolwassenen te voorkomen, stellen experts. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.
-
podcast
Haardvuur in het Witte Huis, bagger in eigen land en raketten voor Oekraïne
Premier Rutte was ‘on tour’ deze week, maar wat leverde dat bezoek aan Davos en het Witte Huis nou precies op? En dreigt ondertussen wéér een multinational ons land te verlaten? -
-
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Waarom liggen bouwprojecten stil? En 13 andere vragen over stikstof
Bouwprojecten, Schiphol, wegverbredingen, melkkoeien en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door een ogenschijnlijk nieuwe boosdoener: stikstof. De natuur én de mens hebben er last van. Hoe groot is het milieuprobleem? Waar komt het door? En hoe komen we er vanaf? De stikstofcrisis in veertien vragen en antwoorden.