Het cruiseschip de Oasis of the Seas verlaat de haven van Rotterdam in 2014, om daarna nooit meer terug te keren voor reparaties.
Volledig scherm
Het cruiseschip de Oasis of the Seas verlaat de haven van Rotterdam in 2014, om daarna nooit meer terug te keren voor reparaties. © Marco De Swart

Cruiseschepen mijden Nederland als de pest

Het kabinet moet een slepende kwestie oplossen rond het onderhoudswerk aan cruiseschepen in Nederland, vinden politiek en havenbedrijven. Ons land loopt hierdoor nu jaarlijks zeker 100 miljoen euro aan orders mis.

De Oasis of the Seas, een van de grootste cruiseschepen ter wereld, lag in 2014 twee weken in de Rotterdamse haven voor onderhoud. Het schip nam eigen mensen mee voor de grote beurt. Omdat 124 niet-Europese werklieden aan boord geen werkvergunning hadden, kwam dat de Amerikaanse rederij op een boete van bijna 1 miljoen euro te staan.

Sindsdien hebben de Nederlandse werven totaal geen onderhoudsorders meer van reders gekregen. Hun schepen varen nu naar Duitse, Spaanse en Portugese werven. Daar gelden dezelfde regels, maar wordt er veel minder streng gehandhaafd. Dit levert alleen al de Rotterdamse haven jaarlijks gemiddeld een strop van 100 miljoen euro op.

Hartstikke zonde

Quote

In het buitenland worden deze me­ga-or­ders met vlag en wimpel binnenge­haald, in Nederland worden de spelers benaderd alsof ze melaats zijn!

Havenbedrijf Rotterdam

Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) is initiatiefnemer van een hoorzitting vandaag over deze impasse. Dijkstra: ,,Het is hartstikke zonde dat we, door een boete uit het verleden, over de afgelopen vijf jaar een half miljard euro schade hebben opgelopen. Elders in Europa kennen ze wél het verschil tussen papieren werkelijkheid en de echte wereld.”

Havenbedrijf Rotterdam is ook absoluut niet gelukkig met de gang van zaken, laat de organisatie via een verklaring weten. ,,In het buitenland worden deze mega-orders met vlag en wimpel binnengehaald, in Nederland worden de spelers benaderd alsof ze melaats zijn! Waarom wordt een prachtsector gefrustreerd?”

Volgens het havenbedrijf is de oplossing simpel: haal de boete voor de Oasis of the Seas van tafel als ‘een vertrouwenwekkend signaal’. Ook moet de minister van Sociale Zaken naar dé mondiale Cruise-beurs op Miami gaan en cruisereders daar actief uitnodigen van de uitstekende voorzieningen in Nederland gebruik te maken.

Voet bij stuk

Quote

We kijken overal of mensen daar mogen werken, of ze niet onderbe­taald worden en of ze niet te lang werken. Of het nou om een cruise­schip gaat of de bakker om de hoek

Woordvoerder Inspectie SZW

De Inspectie SZW houdt voet bij stuk. ,,Wij doen gewoon ons werk en kritiek op de handhaving horen we ook vanuit andere sectoren”, zegt een woordvoerder. ,,Maar we kijken overal of mensen hier mogen werken, of ze niet onderbetaald worden en of ze niet te lang werken. Of het nou om een cruiseschip gaat of de bakker om de hoek. Want iedereen moet zich aan de wet- en regelgeving houden. Zo simpel is het.”

Minister Koolmees (Sociale Zaken) schreef afgelopen najaar in een Kamerbrief dat inmiddels een regeling geldt waardoor personeel van buiten de EU voor korte tijd kan worden ingezet voor werkzaamheden aan boord van cruiseschepen in een dok. Hij belooft deze oplossing, in samenspraak met de sociale partners, onder de aandacht te brengen bij opdrachtgevers.

Volgens VVD‘er Dijkstra hoeven we echt niet het braafste jongetje van de klas te zijn. ,,Wij moeten zo nodig principieel handelen, maar staan nu met lege handen. En de minister laat het aan de sociale partners over hoe het nu verder moet. Maar die komen er samen niet uit. Het gevolg: onze economie draait als een tierelier, maar onze droogdokken staan leeg.”

Half maart doet de rechter uitspraak over de boete voor de reder van de Oasis of the Seas.