Volledig scherm
Tunahan Kuzu © ANP

Denk wil eigen omroep oprichten

De politieke partij Denk wil een eigen omroep oprichten. Dat zei partijleider Tunahan Kuzu gisteravond in het televisieprogramma De Hofbar

Quote

Een Denk-jour­naal. Ja, lachen toch?!

Tunahan Kuzu, Denk

,,Wij ondernemen inderdaad stappen in de juiste richting’’, reageerde Kuzu ietwat cryptisch op de vraag van presentator Rutger Castricum of Denk bezig is met een eigen plekje in het publieke bestel. ,,Het is een plan van meneer Öztürk’’, voegt de politiek leider er aan toe. 

Of het Commissariaat voor de Media akkoord zou gaan met een omroep die door een politiek partij is opgericht, blijft vooralsnog gissen. ,,Wij zijn wel wat gewend als het gaat om een stukje tegenwerking’’, aldus Kuzu. Castricum oppert dat de partij dan met een eigen journaal kan komen, tot hilariteit van Kuzu. ,,Een Denk-journaal. Ja, lachen toch?!’’

Geen aanvraag

Quote

Ze moeten zich wel écht op een andere doelgroep richten

Het Commissariaat voor de Media weet nog van niets. Althans: ,,Wie een publieke omroep wil beginnen, dient eerst een verzoek bij ons in. Wij hebben nog geen aanvraag gezien’’, aldus een woordvoerder van de mediawaakhond. De deadline is 20 februari 2020. Als er vervolgens groen licht komt, kan Denk per 2021 (dan gaat de nieuwe zogeheten concessieperiode van vier jaar in) met zijn omroep de buis op.

Momenteel schrijft de wet voor dat een nieuwe omroep 50.000 leden moet hebben, om toegang te krijgen tot het publieke bestel. Het Commissariaat beoordeelt ook of de aspirant zich voldoende onderscheidt van andere omroepen als AvroTros, KRO-NCRV en Omroep Max. ,,Ze moeten zich wel écht op een andere doelgroep richten.’’

Na vier jaar moet de nieuwe omroep 150.000 leden hebben om blijvend te mogen uitzenden op de zenders en online-platforms van de NPO. Die regels gaan mogelijk op de schop. Lid worden van een omroep is namelijk niet meer van deze tijd, is een veelgehoorde kreet.

Aanpassingen

De NPO (het overkoepelende bestuursorgaan van de publieke omroep) wil óók dat het aantal leden straks niet langer het bestaansrecht (en de hoogte van het budget) van omroepen bepalen. De huidige aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, moeten wat topvrouw Shula Rijxman betreft snel vaste toegang krijgen tot het bestel. ,,Geldverslindende campagnes om leden te werven zijn dan niet meer nodig’’, riep Rijxman tijdens haar recente nieuwjaarstoespraak.

Denk wil niet inhoudelijk reageren op de plannen.