Volledig scherm
PREMIUM
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) wil zo snel mogelijk een robuuste oplossing na de urenlange storing met het alarmnummer 112. Dat heeft hij aan het telecombedrijf KPN later weten. © ANP

‘Dit was onverantwoorde knulligheid’

Hoe kan het dat noodnummer 112 ondanks drie reservesystemen drie uur lang plat lag? Op het Binnenhof zijn coalitie- en oppositiepartijen verbijsterd. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) bekijkt of er naast KPN een andere telefoonaanbieder moet worden gezocht.

Volledig scherm
Een softwarefout is de vermoedelijke oorzaak van de storing die maandag urenlang 112 plat legde. © ANP

Zeven jaar na de landelijke storing gaat het opnieuw mis met alarmnummer 112. Ook het versturen van noodberichtenservice NL-Alert verloopt deels fout: miljoenen Nederlanders krijgen geen nieuw noodnummer maar het tipnummer van De Telegraaf naar hun mobiel gezonden. Aangezien zowel regionale veiligheidsregio’s als het ministerie van Justitie en Veiligheid zelfstandig NL-Alert-berichten verzenden, krijgen veel abonnees tot vijf berichten. Overal in treincoupés en in openbare ruimten klinkt het snerpende geluid van de noodservice. Tegelijk ontvangen veel andere mensen geen enkel bericht.

Volgens Grapperhaus toont de storing aan hoe ‘afhankelijk we zijn geworden van digitale systemen’. Dat vindt ook de Tweede kamer. Die is woest dat het zo heeft kunnen misgaan. Bij een vorige grote storing in 2012 vielen er twee doden en konden 164 mensen 112 niet bereiken. Het toenmalige kabinet beloofde beterschap en liet het falen diepgravend onderzoeken. Nu gebeurt het weer.