Economische schade door files enorm, corona zorgt slechts voor tijdelijke dip
VideoDe economische schade door vertragingen van het vrachtverkeer op het hoofdwegennet is afgelopen jaar verder gestegen naar een record van maar liefst 1,5 miljard euro. Dit jaar zal het transport even minder hinder ondervinden door de coronacrisis, maar daarna zal de schade weer in rap tempo oplopen, verwacht het bedrijfsleven.
Delen per e-mail
Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland
De schade viel vorig jaar 7 procent hoger uit dan het jaar daarvoor. Alleen al het reistijdverlies van vrachtautoās kostte ruim 468 miljoen euro. Daar kwamen nog kosten bij voor omrijden en onbetrouwbare reistijden, in totaal nog eens zoān 750 miljoen euro. Tezamen met de indirecte kosten bedroeg de schade tussen de 1,2 en ruim 1,5 miljard euro, blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Panteia.
Ondernemersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex vragen het kabinet dan ook om het investeringsprogramma in grote verkeersprojecten uit te blijven voeren. Zeker als straks de economie weer aantrekt loopt het vrachtverkeer weer vast in de files, is de verwachting.
Ook willen de organisaties dat het kabinet onderzoeken start naar enkele knelpunten die nog niet op de agenda staan, maar die vorig jaar al voor grote schade zorgden. Denk aan de A12 Gouwe ā Oudenrijn en de A2 Holendrecht ā Oudenrijn. Verder verdienen de knelpunten op spoor en water nieuwe investeringen.
Goed gezelschap
Ook verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen riep vorige week de komende kabinetten op om miljardeninvesteringen te blijven doen. ,,We bevinden ons in goed gezelschapā, constateert TLN-voorzitter Elisabeth Post. ,,We weten eigenlijk al jaren dat er veel te weinig geld is voor beheer en onderhoud. Soms zie je dat dat misgaat, zoals bij de Merwedebrug. Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland.ā
Ook zijn volgens haar investeringen nodig in nieuwe projecten. Post: ,,Daarbij hebben we last van twee dingen: ten eerste een stikstofcrisis en daarnaast een coronacrisis. Als we deze crises onder de knie hebben, komen de files wellicht harder terug. Want als mensen veel meer online kopen, vindt er meer transport plaats. En mensen stappen eerder in de auto dan in het ov uit angst voor corona.ā
De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die een druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur
Evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl: ,,De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur. Doorstroming op de weg is belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven.ā
Post heeft tot slot nog een heldere boodschap voor mensen die klagen dat de aanleg van nieuw asfalt geen zin heeft, omdat de weg snel daarna weer volstroomt. ,,Als we zo denken, kunnen we beter terug naar paard en wagen.ā
Bekijk hier al onze videoās over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pfizer levert 40 miljoen coronavaccins aan arme landen, tegen kostprijs
De Amerikaanse farmaceut Pfizer levert dit jaar 40 miljoen doses van het Pfizer-BioNTech-coronavaccin aan het wereldwijde Covax-programma, een internationaal samenwerkingsverband van landen, bedrijven, organisaties en filantropen dat probeert ook armere landen van vaccins te voorzien. -
TOESLAGENAFFAIRE VVD-minister Eric Wiebes vertrekt per direct uit demissionair kabinet: āIk voel mij zwaar medeverantwoordelijkā
VVD-minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) vertrekt per direct uit het kabinet. Hij gaat niet demissionair door, zoals de rest van de ministersploeg. Wiebes was in het vorige kabinet als staatssecretaris van Financiƫn verantwoordelijk voor de Belastingdienst, die zwaar de fout in ging met de toeslagenaffaire. -
Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD. -
Kabinet bijeen over coronamaatregelen: avondklok en nóg strengere regels voor visite
Het kabinet wil nog eens een verzwaring van de coronamaatregelen, bovenop de al geldende lockdown. Ingrediƫnten zijn een avondklok en strengere regels rond reizen, visite en quarantaine. Die avondklok zou mogelijk op vrijdag al ingaan en lopen van 20.30 uur tot 04.30 uur. -
PREMIUM
Ministerraadnotulen VN en Dutchbat hadden volgens minister meer kunnen doen om val Srebrenica te voorkomen
Dutchbat had volgens toenmalig Defensieminister Voorhoeve meer kunnen doen om de val van Srebrenica te voorkomen, blijkt uit vrijgegeven ministerraadnotulen uit 1995. Ook wist Defensie kort na de val al van de genocideplannen van de Bosnische Serviƫrs via twee hooggeplaatste Nederlandse ooggetuigen, die in allerijl werden teruggehaald en een spreekverbod kregen.
-
PREMIUM
video Steun lijkt broos: āOpa en oma mogen niet naar kleinkind, maar kleinkind wel naar hen?ā
Een van de meest ingrijpende maatregelen sinds de coronacrisis haalde op ongeorganiseerde wijze de eindstreep. De avondklok komt er, maar het parlementaire draagvlak voor coronabeleid lijkt broos. -
PREMIUM
reconstructie Het einde van Rutte III: een onvermijdelijke val in slow motion
Op kousenvoeten diende de val van het kabinet zich aan. Niemand wilde ruzie. Al was daar wel een draai van Rutte voor nodig. -
poll Files weg dankzij thuiswerken, experts pleiten nu voor rekeningrijden
De coronacrisis bewijst definitief dat files oplosbaar zijn zonder structurele aanleg van nieuw asfalt. Als gevolg van thuiswerken zijn er veel minder autoās op de weg waardoor het fileprobleem vrijwel verdwijnt. Dat concluderen verkeersexperts op basis van de gekelderde mobiliteitscijfers.