Volledig scherm
Rood kruis boven de weg © ANP

Explosieve stijging aantal boetes negeren rood kruis

Het aantal boetes dat is uitgeschreven voor het negeren van rode kruisen, is in 2019 explosief gestegen. Dit jaar zijn er al 2600 boetes uitgeschreven voor de overtreding, terwijl dat er in heel vorig jaar 1653 waren, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in een brief aan de Kamer. 

De forse boetetoename ligt volgens haar vooral aan het groeiende aantal weginspecteurs met speciale bevoegdheden. Volgend jaar moeten er honderd weginspecteurs met de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar zijn, twee keer zoveel als begin dit jaar. Deze boa's kunnen boetes uitdelen voor 'huftergedrag' op de snelweg.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid stelt dat het aantal ongelukken op de snelweg flink toeneemt. Dat komt vooral doordat automobilisten vaker te hard rijden, afgeleid zijn door smartphones of zelfs met alcohol achter het stuur zitten. Als gevolg is ook het aantal verkeersdoden gestegen, na decennia van daling. Vorig jaar kwamen er 678 mensen om, een toename van ruim 10 procent.

Dat dit gedrag vaker voorkomt, komt door de afname van de handhaving van verkeersregels op de snelweg door de politie, concludeert de SWOV. De politie liet eerder weten actiever te willen gaan handhaven, om de pakkans te vergroten. Daarvoor wordt er al getest met zogeheten ‘mono-camera’s, die kunnen zien of automobilisten een smartphone vasthouden tijdens het rijden. 

Verkeersruzies

Naast het aantal ongevallen neemt ook asociaal weggedrag neemt al jaren fors toe. Uit dit voorjaar opgevraagde cijfers blijkt dat het aantal gemelde verkeersruzies de afgelopen vijf jaar is gestegen van 3140 in 2013 naar 6340 vorig jaar. Door 52 procent van die ruzies ontstond een gevaarlijke situatie op de weg. Daarbij ging het onder meer om automobilisten die elkaar abrupt lieten remmen in druk verkeer of elkaar bewust van de weg probeerden te rijden.

Het CDA wil dat de camera’s van Rijkswaterstaat kunnen worden ingezet om boetes te kunnen uitdelen aan asorijders. Nu worden de camera’s bijna alleen ingezet om bijvoorbeeld verkeersdrukte te registeren. Dat is ‘gek’, vindt CDA-Kamerlid Wytske de Pater Postma. ,,Je moet veel meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.’’

De politica wil dan ook dat de camera’s het negeren van rode kruizen en bijvoorbeeld bumperkleven gaan registreren. Omdat dit soort hufterig gedrag niet vaak genoeg wordt geregistreerd en afgestraft ‘vervagen de normen’ in het verkeer, vreest het CDA. 

Ook wil De Pater Postma dat er ‘heel snel’ veel meer slimme camera’s komen, die bestuurders betrappen als ze aan het appen zijn achter het stuur. ,,Met een combinatie van ‘staandehoudingen’ door de politie en meer slimme camera’s moet de pakkans worden vergroot’’, zegt het Kamerlid. ,,En dat is hard nodig.’’