Volledig scherm
Minister Arie Slob - hier op bezoek bij een school in Soest - wil dat scholen in het nieuwe lespakket meer ruimte krijgen om ook eigen vakken aan te bieden, die aansluiten bij de visie van de school. © Saskia Berdenis van Berlekom

Kabinet geeft scholen in nieuw lespakket meer vrijheid

Scholen krijgen in het nieuwe lespakket de vrijheid om 30 procent van de lessen naar eigen inzicht in te vullen. Zo wil het kabinet voorkomen dat leraren worden overladen met vakken die ze ‘moeten’ geven. Nu is het lesplan nog grotendeels dichtgetimmerd door het landelijke curriculum.

Dat blijkt uit de kabinetsreactie op de plannen voor een nieuw lespakket, die minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. Het onderwijs kampt momenteel met grote problemen zoals het lerarentekort en hoge werkdruk. De ChristenUnie-bewindsman schrijft dat een nieuw lespakket – en alles wat bij de invoering komt kijken – ‘als een extra belasting’ kan worden ervaren.

Slob zegt daar ‘oog en begrip’ voor te hebben, maar wijst er tegelijkertijd op dat de overheid de plicht heeft te zorgen dat de onderwijsdoelen ‘blijven aansluiten op de vraag van de samenleving, de arbeidsmarkt en het onderwijs zelf’.

Digitale vaardigheden

Quote

Het kan niet zo zijn dat de optelsom van de voorstel­len in de praktijk niet goed uitvoer­baar is

Minister Arie Slob

In oktober kwam een werkgroep van leraren en schoolleiders met de eerste plannen voor een heel nieuw lespakket voor basisscholen en de onderbouw van middelbare scholen. Het huidige curriculum is meer dan dertien jaar geleden bedacht en volgens onderwijs en politiek is het tijd voor vernieuwing, zodat bijvoorbeeld ook digitale vaardigheden en burgerschap een plekje krijgen.

In de voorstellen van de werkgroep werd al geadviseerd om het nieuwe lespakket niet helemaal ‘dicht te timmeren’ om scholen de mogelijkheid te geven om ook eigen vakken aan te bieden, die aansluiten bij de visie van de school. Volgens Slob moet de 70/30-verdeling ‘het vertrekpunt’ zijn van de verdere ontwikkeling van het geactualiseerde curriculum. Het nieuwe lespakket moet in schooljaar 2023-2024 overal ingevoerd zijn.

Wel wil hij zeker weten of het nieuwe lespakket echt korte metten maakt met de overbelasting in het onderwijs. ,,Het kan niet zo zijn dat de optelsom van de voorstellen in de praktijk niet goed uitvoerbaar is.” Ook blijft het volgens Slob aan de scholen zelf hoeveel tijd ze besteden aan alle vakken.

Grotere betrokkenheid leraren

Andere voorstellen omarmt het kabinet nog niet meteen. Ook de Tweede Kamer heeft een belangrijke stem, nadat een eerste poging voor een nieuw lespakket op een mislukking uitliep. Bij de eerste poging, in 2015, werden leraren nauwelijks betrokken. Bij poging twee kwamen die juist centraal te staan. Ook daarmee wil Slob verder, schrijft hij. ,,Ik hecht er sterk aan dat deze bekendheid en betrokkenheid in het vervolg verder wordt vergroot.”

Nu is het ook vaak zo dat de aansluiting van basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs te wensen overlaat. De ene brugklasser spreekt bijvoorbeeld al goed Engels omdat er op zijn basisschool veel aandacht voor was, terwijl de andere nog nauwelijks Engelse les heeft gehad. Ook die overgang moet bij de invoering van het nieuwe lespakket beter worden.