Kamer eist opheldering over druk Boeing op onderzoek ramp Turkish Airlines
De Tweede Kamer wil weten of de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het kabinet-Balkende IV in 2009 onder druk zijn gezet om vliegtuigbouwer Boeing te sparen bij het onderzoek naar de vliegramp bij Schiphol met het toestel van Turkish Airlines.
Delen per e-mail
Ook willen Kamerleden op tafel krijgen of de huidige toestellen van hetzelfde type die nu nog rondvliegen, wel helemaal veilig zijn en niet dezelfde gebreken bevatten als destijds.
Turkish Airlines-vlucht 1951 stortte op 25 februari 2009 neer in de buurt van Schiphol. Hierbij kwamen negen inzittenden om het leven. Het officiƫle onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) wees inadequaat handelen van de piloten als hoofdoorzaak aan voor het ongeluk. Ook was de hoogtemeter defect en gaf de luchtverkeersleiding onvolledige instructies.
Nu zegt een Nederlandse hoogleraar Sidney Dekker, die onderzoek deed naar de ramp met het toestel, dat vliegtuigbouwer Boeing medeschuldig was aan het neerstorten van het toestel. Onder Amerikaanse druk zou die conclusie grotendeels uit het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn verdwenen.
Geen aanwijzingen
Van Nieuwenhuizen meldde vanmiddag in de Tweede Kamer geen aanwijzingen dat de OVV zou zijn gezwicht voor druk van wie dan ook. ,,Bij een dermate serieus ongeval wordt ook serieus onderzoek gedaan, dat volgens internationale regels onafhankelijk moet zijn. Het is gebruikelijk dat dan wordt meegekeken door de vliegtuigbouwer. Maar dat moet expliciet in rapport staan. Ook het concept-rapport wordt met de bouwer gedeeld, maar niet de aanbevelingen en conclusies.ā
Een van de aanbevelingen in het OVV-rapport was dat de hoogtemeter in dit type toestel zou worden verbeterd. Het is allereerst de verantwoordelijkheid van de vliegtuigbouwer om aanbeveling van de OVV op te volgen, aldus Van Nieuwenhuizen. De luchtvaartwaakhonden in de VS en Europa moeten daarop toezien. Onze minister van Justitie en Veiligheid is weer verantwoordelijk voor het functioneren van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zelf.
Niks te zeggen over verband
Volgens Van Nieuwenhuizen is er niks te zeggen over een verband tussen het ongeluk in 2009 en recente incidenten met een ander type toestel van Boeing, de 737 Max. ,,Daar kan ik niet over speculeren.ā Ze is op verzoek van de Tweede Kamer wĆ©l bereid om na te vragen bij experts of er opnieuw moet worden gekeken naar de veiligheid van de Boeing 737-800 Next Generation, het type toestel dat in 2009 neerstortte.
De minister benadrukt dat onderzoekers door geen enkele partij onder druk mogen worden gezet. Ze gaat zelf na of er na de ramp in 2009 toch druk op het toenmalige kabinet-Balkenende IV is uitgeoefend door de Amerikanen om Boeing er beter uit te laten komen. Regeringspartij D66 wil de OVV naar de Tweede Kamer halen voor tekst en uitleg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
VIDEO Lilianne Ploumen moet PvdA uit het slop trekken
Lilianne Ploumen (58) is de nieuwe lijsttrekker van de Partij van de Arbeid. De Amsterdamse oud-minister volgt Lodewijk Asscher op, die vorige week opstapte vanwege de toeslagenaffaire. Ploumen heeft ƩƩn missie: de PvdA uit het slop trekken. -
āKabinet moet netwerk AEDās landelijk dekkend makenā
Het kabinet moet zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van AEDās, vindt de PvdA. Dit mobiele apparaat, ook wel een defibrillator genoemd, is een levensreddend hulpmiddel voor mensen met een hartstilstand. -
PREMIUM
Crash Turkish Airlines Nederlandse onderzoeker: Als Boeing naar ons had geluisterd, was het anders gegaan
De Nederlandse hoogleraar Sidney Dekker deed onderzoek naar de ramp met het toestel van Turkish Airlines in 2009. Hij stelde vast dat vliegtuigbouwer Boeing medeschuldig was aan het neerstorten van het toestel, dat negen mensen het leven kostte. Onder Amerikaanse druk verdween die conclusie grotendeels uit het eindrapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. ,,Van mijn werk is ƩƩn onschuldige pagina overgebleven.ā -
VIDEO OMT-berekening: ƩƩn op tien heeft nu Britse coronavariant, maatregelen tot de lente
Nederland zit mogelijk vast aan lockdown-maatregelen tot de lente of tot er genoeg mensen ingeƫnt zijn. Dat blijkt uit het nieuwe OMT-advies. De experts vinden dat extra actie nodig is nu de nieuwe Britse variant zich snel verspreidt en volgens prognoses in maart leidt tot een derde golf. Een avondklok of reisbeperkingen zijn nog opties. -
Spanning is om te snijden, zal kabinet-Rutte III (netjes) vallen?
Het voltallige kabinet is op dit moment op het Binnenhof bijeen om de politieke consequenties te trekken naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Bewindslieden van D66 en ChristenUnie lieten bij aankomst doorschemeren dat zij er wel uit zijn.
-
PREMIUM
Nieuwe maatregelen tegen derde golf in de maak: āVariant is niet onder controleā
Nederland wacht een lange winter in een strengere lockdown. Onder druk van een derde golf broedt het kabinet op heftige ingrepen als een avondklok of extra bezoekrestricties. -
PREMIUM
Achtergrond Dit was kabinet Rutte III en dit is het huiswerk dat achterblijft
Rutte III wist onderlinge problemen te bezweren en lang de gevaren van buiten te pareren. Toch is de toeslagenaffaire het kabinet alsnog fataal geworden. Er blijft nog heel wat huiswerk achter voor de opvolger. -
SGP wil bezit van porno verbieden, nieuwe partijvoorzitter wil niet samenwerken met FvD
De SGP wil āop grond van een Bijbelse waardeā een totaalverbod op āde productie, distributie en bezitā van porno. Ook wil de partij alle reclame voor sites die overspel aanmoedigen in de ban doen. De leden hebben daarvoor op het digitale partijcongres het verkiezingsprogramma aangepast.