Volledig scherm
Kerstdrukte in een brievensorteercentrum van PostNL. © ANP

Kamerleden willen opheldering over extreem late kerstpost

In de Tweede Kamer wordt met ontsteltenis gereageerd op de chaos bij PostNL. Nog altijd is niet alle kerstpost bezorgd. ,,Te gek voor woorden'', zegt SP-Kamerlid Maarten Hijink, die bijval krijgt van onder anderen VVD, D66 en 50Plus. 

Quote

Dat het bij kerstkaar­ten mis gaat vind ik het tot daar aan toe, maar bij rouwkaar­ten vind ik het echt onherstel­baar

Henk Krol, 50Plus
Volledig scherm

Normaal moet post - binnen Nederland - al de volgende dag op de plaats van bestemming zijn. Voor kerstpost wordt drie dagen uitgetrokken, maar deze krant meldde vanmorgen dat PostNL nog stapels met post moet bezorgen. Het gaat daarbij niet alleen om kerstpost: ook belangrijke post als rouwkaarten blijkt veel te laat in de bus te vallen. Hijink snapt er niks van. ,,Je kan de kerstdrukte gewoon zien aankomen. Een maand na dato nog kerstkaarten bezorgen is onacceptabel, zeker als je bedenkt dat de postzegel weer 5 cent duurder wordt.''

Een vervelende kwestie, vindt VVD-Kamerlid Arne Weverling, die Kamervragen gaat stellen. ,,Juist tijdens de kerst moeten we kunnen vertrouwen op een goede postbezorging. De vraag wordt hier opgeworpen of dat het geval is. Ik ben daarom van plan om de staatssecretaris om opheldering te vragen.''

Ook 50Plus-voorman Henk Krol overweegt het kabinet ter verantwoording te roepen. Hij ontvangt zelf ook veel klachten over de postbezorging. ,,Een daarvan is wel heel triest; een mevrouw uit Voorburg die merkte dat de rouwkaarten van haar onlangs overleden moeder (95) gewoon niet bezorgd zijn. Nu is ze zelf maar op de fiets gesprongen om alle rouwkaarten alsnog te bezorgen. Dat het bij kerstkaarten mis gaat vind ik het tot daar aan toe, maar bij rouwkaarten vind ik het echt onherstelbaar.''

Actie

Quote

Staatsse­cre­ta­ris Keijzer moet met een brief komen waarin duidelijk wordt gemaakt waar dit mis is gegaan

Jan Paternotte, D66
Volledig scherm
Staatssecretaris Mona Keijzer © anp

Mona Keijzer, als staatssecretaris bij Economische Zaken verantwoordelijk voor de postmarkt, stelt in een reactie dat toezichthouder ACM 'bekend is' met de signalen over de te late bezorging. ,,De ACM zal in de gaten houden of het hier om een incident gaat of dat de problemen van structurele aard zijn.''

D66-Kamerlid Jan Paternotte eist meer actie van Keijzer. ,,Wat ons betreft moet ze met een brief komen waarin duidelijk wordt gemaakt waar dit mis is gegaan. En wellicht snel om tafel met PostNL om te voorkomen dat dit volgend jaar weer gebeurt.''

Ook Hijink wijst naar de ACM. ,,Die moet gaan beoordelen of PostNL wel in staat is haar wettelijke taken uit te voeren. Wat ons betreft is het duidelijk: goede postbezorging is een publieke taak en hoort in overheidshanden te zijn.'' De ChristenUnie wil vooralsnog niet reageren. Eerst moet er meer informatie over de situatie komen, meent de partij. 

Herstelpost

Quote

Het zou goed zijn als de beleidsma­kers bij PostNL iets meer luisteren naar de mensen die het werk uitvoeren

Maarten Hijink, SP

Volgens PostNL gaat het om 'herstelpost': bijvoorbeeld kaarten waarop een verkeerde postcode of huisnummer staat. Ook zou een deel van de post te laat zijn verstuurd. Onzin, stellen de woedende postbezorgers op een intern forum. ,,Ook vandaag heb ik post bezorgd die in december was afgestempeld'', schrijft een van hen. ,,Geen enkel adres was fout en er zaten geen herstelstickers op. Het is echt een schande!'' 

Medewerkers zien een heel andere verklaring voor de chaos. Vlak voor kerst heeft het bedrijf een nieuwe sorteermethode ingevoerd, stellen zij, de zogenaamde codeerregel. Die zou het voor sorteerders makkelijker moeten maken om post in het juiste vak te stoppen. In de praktijk leidt het juist tot veel fouten, klagen de postbezorgers. ,,Post met goede adressen en de juiste postcode komt door deze regel in de verkeerde straten terecht.''

De postbezorgers krijgen bijval van Hijink, die weinig gelooft van de verklaring van PostNL. ,,
Een maand vertraging kan moeilijk het gevolg zijn van verkeerd ingevulde postcodes. Dat zou dan elk jaar zulke problemen op moeten leveren. De drukste tijd van het jaar uitkiezen om een nieuw sorteersysteem uit te proberen is niet al te snugger. Het zou goed zijn als de beleidsmakers bij PostNL iets meer luisteren naar de mensen die het werk uitvoeren.'' 

Ook Henk Krol spreekt zijn verbazing uit over de werkaanpassing. ,,Dat kan toch niet waar zijn? Je weet dat als je iets veranderd dat er dan in het begin altijd fouten worden gemaakt.''

PostNL

PostNL stelt in een reactie dat het bedrijf begrip heeft voor ‘het gevoel dat postbezorgers nu uiten’. Het bedrijf erkent dat het sorteerproces is aangepast, maar stelt dat dat gespreid gebeurt en dat de aanpassing nog niet in het hele land is doorgevoerd.

,,Feit is wel dat het overgrote deel van de bezorging wel goed is gegaan. Er wordt deze week, zoals gezegd, nog een hele kleine hoeveelheid herstelpost bezorgd.'' Cijfers over de kwaliteit van de postbezorging in de kerstperiode heeft PostNL niet.