Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bij de start van een verkeersproject © ANP

Minister buigt voor Brussel: toch nieuwe vluchten op Lelystad Airport

UpdateMinister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, verkeer) schendt, onder druk van strenge Europese regels, een afspraak met de Tweede Kamer om geen zelfstandige groei van Lelystad Airport toe te staan. Over een aantal jaren wordt toch ruimte geboden aan nieuwe vluchten.     

In het regeerakkoord staat expliciet de wens dat Lelystad louter gaat dienen als overloopluchthaven voor vakantievluchten vanaf Schiphol. Zo kan onze nationale luchthaven zich richten op de spilfunctie binnen Europa voor intercontinentale reizigers.

Zelfstandige groei van Lelystad was daarbij geen optie, voegde een Kamermeerderheid later nog toe. Minister Van Nieuwenhuizen heeft de afgelopen maanden meermaals tevergeefs geprobeerd deze constructie erdoor te krijgen in Brussel, maar stuitte keer op keer op verzet. 

Schiphol

Het was de bedoeling dat Lelystad Airport uiteindelijk zou toegroeien naar 45.000 vakantievluchten per jaar, volledig gevoed vanuit Schiphol. De ‘verkeersverdelingsregel’ waarmee de minister dit mogelijk wilde maken, is echter door de Europese Commissie geblokkeerd.

Deze afwijzing door Europa bezorgde Van Nieuwenhuizen extra huiswerk. Ze heeft haar plan nu aangepast. De komende drie weken is er een inspraakronde waarbij belanghebbenden, zoals reismaatschappijen, hun mening kunnen geven. Hierna dient de minister haar plan opnieuw in bij de Europese Commissie. Die heeft in theorie zes maanden de tijd om het te beoordelen.

Andere opzet

In het nieuwste plan voor Lelystad Airport, dat de bewindsvrouw vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, wordt uit een compleet ander vaatje getapt. Het is nu de bedoeling dat de komende paar jaar voor de eerste 25.000 plekken op Lelystad Airport prioriteit wordt toegekend aan vakantieverkeer dat afkomstig is van Schiphol. In 2023 vindt een evaluatie plaats waarna Brussel zal oordelen ‘of er voldoende ruimte is voor nieuwe toetreders binnen het systeem Schiphol/Lelystad Airport’.

Ook nieuw is dat de lijst met vliegbestemmingen voor Lelystad Airport is geschrapt. ‘Dit houdt in dat maatschappijen vrij mogen kiezen waarheen ze vliegen vanaf Lelystad Airport, passend binnen de luchthaveninfrastructuur’, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Het blijft wel de bedoeling dat Lelystad zal fungeren als vakantievliegveld. Alle faciliteiten zijn daar ook op gericht, zoals een kleine terminal en een kortere start- en landingsbaan.

Zelfstandige groei

Het is inmiddels uitgesloten dat Lelystad niet zelfstandig groeit. Want in het slechtste geval, wanneer Brussel zijn poot stijf houdt, moet Lelystad Airport uiteindelijk misschien wel 20.000 nieuwe vluchten accepteren. En dat getal is een horrorbeeld voor de Tweede Kamer.

,,U schetst nu wel het zwartste scenario’’, zegt CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch. ,,In theorie zou het maximaal om 20.000 vluchten kunnen gaan, maar in werkelijkheid verwacht ik dat het helemaal niet zo ver komt. We gaan ons best doen in Europa om te zorgen dat de regels gunstiger worden voor selectief beleid.’’

Kamerlid Jan Paternotte (D66) houdt voet bij stuk over Lelystad Airport, na dit voornemen van de bewindsvrouw. ,,Dit is niet genoeg, maar Van Nieuwenhuizen wil hiermee een nieuwe poging gaan doen in Brussel. Die gaan daar dan vier tot zes maanden naar kijken. De opdracht en kaders vanuit de Tweede Kamer blijven echter helder, dus ondertussen zullen wij geen onomkeerbare besluiten nemen over Lelystad.”

Kritiek

Quote

Dit is niet genoeg

Reactie D66-Kamerlid Jan Paternotte op plan minister met Lelystad Airport

De oppositie maakt nu al gehakt van het huidige plan. SP-Kamerlid Cem Laçin zegt dat de minister ‘lak’ heeft aan de uitspraak van de Kamer. Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) meldt over het voornemen van de minister: ,,Dat voorkomt niet dat nieuwkomers ook vanaf Lelystad Airport gaan vliegen. Dan voldoet de regeling niet aan de uitdrukkelijke wens van de Kamer dat er geen autonome groei op Lelystad Airport mag plaats vinden.’’